A vállalatok jelezték, hogy a vasutak az irányvonatokkal fuvarozott küldemények egy tekintélyes részét azért tudták átterelni közútról vasútra, mert az árajánlatokban a kérdéses kedvezményt is figyelembe vették és tovább tudták adni a megbízónak.
Mivel a vasutak az így adódó többlet-fuvarköltséget nem tudják átvállalni, félő, sőt biztosra vehető, hogy a kedvezmény eltörlése miatt a társaságok megbízásaik jelentős részét elveszíthetik. Ha a kedvezmény megszűnik, a fuvardíjak 7 százalékkal drágulhatnak. Ennek hatására például 300-400 ezer tonna áru szállítása kerülhet át Szlovákiába és onnan közútra, Dunaújvárosig.
Antal Dániel, az MVH elnöke elmondta, vizsgálatuk során kiderült, hogy a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. által juttatott kedvezmények nem voltak összeegyeztethetőek a vasúti törvénnyel, ezért kötelezték a társaságot a jogellenes magatartás megszüntetésére. Ezek a kedvezmények egyébként nem érték el az összpályadíj 2 százalékát, ráadásul, miután szinte mindenki részesült ebből, s jórészt hasonló mértékben, ösztönzőleg sem hatottak.
Az MVH ezért arra kötelezte határozatában a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft.-t, hogy a kedvezmény mértékével csökkentse a pályadíjat, s vezessen be a jogszabálynak megfelelő kedvezményeket.