Nincsenek komoly kereskedelempolitikai kérdések Magyarország és Kína között, leszámítva az olyan szokásos ügyeket, mint a transzparensnek nem igazán mondható egyes állat- vagy növény-egészségügyi szabályozásokat, előírásokat, amelyek esetenként akadályozzák a magyar termékek kínai piacra jutását. A kereskedelempolitikai problémák uniós szinten jelentkeznek, s azok megoldásával a brüsszeli bizottság foglalkozik - szögezte le a Világgazdaságnak Várkonyi László, a Gazdasági és Kereskedelmi Minisztérium kereskedelempolitikai főosztályának a vezetője.
A kétoldalú kapcsolatok szépen fejlődnek, akár a kereskedelemről, akár a kölcsönös tőkebefektetésekről van szó. Mind a két ország részéről van érdeklődés a másik iránt, beleértve az állami, kormányzati, illetve a piaci szférát. Mindkét oldalról többször is hangoztatták: az a cél, hogy Magyarország Kína elosztóközpontjává váljék Délkelet-, illetve Közép-Európa felé. Ennek megvalósulását részben elősegítheti a régióban messze nálunk a legnépesebb kínai kolónia, az, hogy itt működteti térségbeli központját a Bank of China; vannak már nálunk európai exportra termeltető kínai cégek, s hogy közvetlen légi járat köti össze a két országot. Magyarországon egyébként ma már mintegy 3000 kínai alapítású cég működik, igaz, túlnyomó többségük ruha- és cipőkereskedelemmel foglalkozó kisvállalat, illetve étterem. De több nagy kínai külkereskedelmi cég is létesített irodát már Magyarországon.
A kétoldalú kereskedelmi forgalom éves szinten mintegy négymilliárd dollárra rúg, az elmúlt pár év dinamikus fejlődésének köszönhetően. Magyarország és Kína ma már kölcsönösen egymás legnagyobb kereskedelmi partnerévé vált a másik régiójában. Rendkívül nagy a magyar passzívum ebben a relációban, dacára annak, hogy exportunk öt év alatt több mint három és félszeresére nőtt.
Szakértők szerint egyébként az árukereskedelem bővítésére a gépipari termékek, s azon belül az ICT-szektor és az autóipar, illetve a vegy-, műanyag-, gyógyszeripari termékek kínálnak esélyeket. Emellett az agrártermékeknél, élelmiszer-készítményeknél és italoknál képzelhető el arányában jelentősebb fejlődés, ha a vonatkozó növény- és állat-egészségügyi feltételek ezt lehetővé teszik.
A kínai importra vonatkozó statisztikai adatok azonban torzítanak, azóta kiváltképpen, hogy Magyarország az Európai Unió tagja lett - hívta fel a figyelmet Várkonyi László. Mint rámutatott: az eredetileg Kínából származó áruk jó része nem közvetlen import, így nem jelenik meg a magyar statisztikákban. A Központi Statisztikai Hivatal ugyanis csak azokat a szállítmányokat rögzíti, amelyeket Magyarországon vámolnak el. Ám a termékek java más államokban kerül be az uniós piacra, s onnan érkezik már Magyarországra. Példaként említhető egy hajón érkező szállítmány, amelyet Hamburgban vámkezelnek, s onnan jön be Magyarországra. A statisztika ilyen esetekben csak akkor tudja rögzíteni ezt mint magyarországi importot, ha hazánk a rendeltetési ország. Ám ha német a vevő, aki Magyarországra (re)exportálja a terméket, akkor már német-magyar kereskedelmi tétellé válik - magyarázta Várkonyi. Annyi bizonyos, hogy az uniós csatlakozásunk előtt rettenetesen nagy volt az importdinamika - ebből le lehet vonni következtetéseket.