Akár az orosz állam kezébe is kerülhet a Malév, ha az AiRUnion lesz a befutó a Malév-privatizációban. A Borisz Abramovics nevével fémjelzett társaságon belül ugyanis éppen vita dúl az állami tulajdonrész vezetőivel. A cégcsoport, amelynek fő tagja Abramovics KrasAir nevű cége, a Malév segítségével szeretne kilépni az európai piacokra.
Az orosz AiRUnion tagjainak magánrészvényesei saját fúziós sémájukat igyekeznek elfogadtatni a moszkvai kormánnyal, a magyar Malév megvételét magába foglaló stratégiájuk előnyeit ecsetelve - derült ki a Rosszijszkaja Gazeta keddi kommentárjából.
Az orosz hivatalnokok azonban akadályozhatják a szibériai KrasAir körüli AiRUnion légi szövetségnek az európai piacokra való kilépésre irányuló nagyszabású terveit - mutatott rá az orosz kormánylap "Nagyon kell nekünk egy külföldi vásárfia" című cikkében.
Az orosz vagyonügynökség, amely 51 százalékot birtokol a KrasAirban és 50 százalékot a másik kulcstag Domodedovskie Avialiniiben, ragaszkodik az állam többségi hányadához a nehezen születő egységes AirUnionban is, míg a gazdasági tárca által támogatott séma szerint az AiRUnion a magánrészvényesek többségi ellenőrzése alá kerülne a fúzió nyomán.
Ez utóbbi esetben Borisz Abramovics, aki 49 százalékos hányaddal a legnagyobb részvényese a Malévra pályázó AirBridge-nek, többé-kevésbé szabadon érvényesíthetné akaratát az AiRUnionban annak legnagyobb magánrészvényeseként. Az előbbi esetben viszont a végső szó a vagyonügynökségnél maradna az AiRUnionon belül, és a Malév egy orosz állami ellenőrzés alatti holdinghoz kapcsolódna - jegyezték meg moszkvai megfigyelők. A Rosszijszkaja Gazeta az AiRUnionon belüli állami részesedést 50 százalék alá szorító fúziós séma mellett érvelt.
"A magántőke vezetési szerepének tudatos korlátozásával az állam fejlődésképtelen társaságot kap. A gyakorlat azt mutatja, hogy a beruházók nem szívesen fektetnek pénzt olyan struktúrákba, amelyeket nem irányíthatnak. Márpedig a magánberuházások nemcsak a társaság piaci értékének és osztalékainak növekedését eredményeznék, hanem azt is lehetővé tennék, hogy az AiRUnion a hivatalnokok irányelveire való tekintet nélkül valósíthassa meg stratégiai terveit" - írta a kormánylap kommentátora.
"Ebben az összefüggésben a Malév privatizációs tenderének esetleges megnyerése jelzésértékű lehet: demonstrálhatja, mennyire képesek összehangolni erőfeszítéseiket az orosz vállalati és állami struktúrák képviselői. Egy állami részesedésű vállalat segíthet Oroszországnak hozzáférni az európai járathálózatokhoz, és új szintre jutni a nemzetközi munkamegosztásban, ellenőrzés alá vonva a légiforgalmi infrastruktúra egy részét" - fejtegette Valerij Leszkov.
A Malévnak az AiRUnion ellenőrzése alá kerülése (túl a járathálózatok összekapcsolásából adódó szinergiákon, "csúcstechnológiás elosztó központ" létrehozásán) módot adhat orosz repülőgépek európai minősítésére is, ami perspektívát adhat a (lerobbant, s nemrég egyetlen állami holdingba összevont) oroszországi repülőgépgyártásnak is. "A Malév segítségével az európai piacra hitelesített új orosz repülőgépek, például a regionális gépek (RRJ) ismét emelhetik majd az orosz repülőgépgyártás presztízsét" - lelkesedett az orosz elemző.