Jó hatással volt a kampányév a magyar autópálya-hálózat fejlődésére. Évek óta nem adtak át annyi autópályát, mint a 2006-os évben. Összesen 177 kilométer új gyorsforgalmú utat vehettek birtokba az autósok az év folyamán.
"Több is épült volna, ha nem lett volna olyan szörnyű idén az időjárás" - mondta az [origo]-nak Béni Gyöngyi, a Nemzeti Autópálya Zrt. kommunikációs vezetője. Béni szerint az időjárás elsősorban a Kőröshegyi völgyhíd építési munkálatait nehezítette meg. Az M0 továbbépítését ugyanakkor perek hátráltatták.
Ami már elkészült: 177 kilométer szakaszosan
Márciusban adták át az M7-es, Ordacsehi és Balatonkeresztúr között épült új szakaszát. A 26 kilométeres szakasszal az autópálya már majdnem végig ér a Balaton déli partján, ugyanakkor a kanizsai szakaszon az építők lassan elérik az országhatárt.
Az Alföldön megépült az M3 folytatása, az M35-ös autóút Debrecent elkerülő 12,7 kilométeres szakasza. Az M35 Görbeházától Debrecen, illetve Nyíregyháza felé ágazik el, Debrecent megkerülve a pálya az országhatárig tart majd. A Nyíregyházát elkerülő M3-szakaszt augusztusban bocsátották az autósok rendelkezésére. A közlekedési csomópontban nem csak autópálya épült: több autóutat is kiszélesítettek, a gyorsforgalmi útszakasz teljes hossza valamivel több, mint 21 kilométer.
A 2006-os év leghosszabb autópálya-szakaszát júniusban adták át. Az M6-os első szakasza, amely Érdet köti össze Dunaújvárossal, összesen 58,6 kilométer hosszú. Ez az első autópálya, amely teljes egészében PPP megoldással, vagyis állami és magántőke közös befektetésével valósult meg. Különlegessége az építkezésnek, hogy a töltések megépítéséhez a dunaújvárosi vasmű kohósalakját használták.
Évente átadott autópálya-kilométerek | |
2002 | 64 |
2003 | 29 |
2004 | 57 |
2005 | 20 |
2006 | 177 |
2007-ben is tömeges átadások várhatók
A 2007-es évben folytatódik az autópálya-dömping. Béni Gyöngyi szerint csak az időjárás hátráltathatja az építkezést. Amennyiben minden jól alakul, a 2006-nál is több, összesen a kétszáz kilométert is meghaladó hosszúságú autópályát adnak át a forgalomnak. Az NA Zrt. szerint az átadások várhatóan augusztustól kezdődnek majd, és a téli hónapokig tartanak. Az, hogy a projektek közül mi kap majd prioritást, a GKM döntésén múlik.
Az M7-esen a Zamárdit a majdani Kőröshegyi völgyhíddal összekötő, valamint a Nagykanizsa-Becsehely közti szakaszt építik jelenleg. Ugyanakkor épül az M7-est az országhatárral összekötő M70-es autóút Tornyiszentmiklós és az országhatár közti szakasza. Az M8-on az autópályát a dunaújvárosi híddal összekötő szakaszt, valamint a várost elkerülő 51-es főút-szakaszt építik jelenleg. Ugyanakkor folytatódik az M3 közelítése a határhoz, valamint az M6 összekötése az M0-val.
Jelenleg épülő autópálya-szakaszok | Az épülő szakasz hossza |
M6 Érdi tető-Dunaújváros | 59 km |
M35 Görbeháza-Debrecen | 35 km |
M3 Görbeháza-Nyíregyháza | 39 km |
M7 Nagykanizsa-Becsehely | 17 km |
M8 Dunaújvárosi Duna híd+ 51. sz. főút Dunavecse- Apostag elkerülő szakasz | 5 + 9 km |
M0 Keleti szektor 4.- M3 | 26,5 km |
M6 M0-Érdi tető | 11 km |
M7 Zamárdi - Balatonszárszó Kőröshegyi völgyhíddal | 14 km |
M0 Északi szektor, Északi Duna-híd | 3 km |