Az év vége az édesipar főszezonja, az éves árbevétel felét az utolsó négy hónap adja. A hidegben jobb a csokoládé állaga, és szívesebben is fogyasztunk ilyenkor édességet. Ráadásul az ünnepi és ajándékozási szezon szintén erősíti a keresletet.
Az édesipar éves árbevétele folyamatosan, évi 2-3 százalékkal emelkedik, jelenleg eléri a 135 milliárd forintot. A csokimikulások piaca ezen belül értékben viszonylag kicsi, egymilliárdos, a szaloncukrok pedig félmilliárd forint körüli forgalmat jelentenek. Az édesipar jellegénél fogva sokat költ marketingre, ez az árbevétel mintegy 7-8 százalékát teszi ki - mondta Halbritter Mátyás, az Édességgyártók Szövetségének elnöke az [origo]-nak.
A kakaós és csokoládés áruk termékcsoportja képviseli a legnagyobb részarányt és a legszélesebb termékválasztékot a 70 ezer tonnás édesipari piacon. A csoporton belül a legnagyobb hányadot a szeletes áruk képviselik, de ide tartoznak a szaloncukrok és a figurák is. A magyar édesipari cégek évente mintegy 8 ezer tonna csokoládéfigurát gyártanak, amelyből 5 ezer tonnányit decemberben adnak el. Karácsony előtt mintegy 6,5 ezer tonna szaloncukor is gazdára talál.
A magyarországi csokoládéfogyasztás évi 4 kilogramm fejenként. Néhány észak-európai ország polgárai 13 kilogramm csokoládét is megesznek évente, de a 8 kilogrammos európai átlagtól is mesze elmaradunk.
Korábban kiegyenlített volt az cserearány, a kivitel és a behozatal mértéke egyaránt 25 százalék volt. Mára nettó importőrök lettünk, a kivitel 15-17 százalékra esett vissza. Az exportot elsősorban az erős forint hozta nehéz helyzetbe, a cégek csak a piacok megtartása miatt folytatták a külkereskedelmi tevékenységet. A feltételek romlása mellett az iparágban folyamatosan megfigyelhető koncentráció vezetett oda, hogy sok vállalat kivitte a gyártást Magyarországról, például már a Boci csokit is Szlovákiában gyártják.