Rövidesen döntés születhet az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. kivonulásáról az M5-ös autópályát működtető, Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt.-ből. Az információt nem erősítették meg a gazdasági tárcánál.
Az ÁAK-nak három lehetősége van. Az egyik szerint a jelenlegi 40 százaléka mellé megszerzi az AKA 60 százalékát - erre amúgy is opciója van -, és az így 100 százalékos tulajdonába került céget továbbra is megtartja. Ezt a szakemberek nem igazán tartják elképzelhetőnek.
A másik lehetőség, hogy az ÁAK nem él opciójával, és túlad a 40 százalékon. Ennek van esélye, de a legnagyobb sanszot a harmadik változatnak adják a szakemberek, amely szerint az ÁAK lehívja az opciót, ezt követően pedig túlad a 100 százalékon. Ezt viszont csak abban az esetben érdemes megtennie, ha garantált, hogy 2007-ben mindkét tranzakciót le tudja bonyolítani, különben óriási hiány keletkezne a büdzsében. Szakemberek szerint pénzügyi szempontból ez kedvezőbb volna az állam számára, mintha "csak" a 40 százalékot dobná piacra. Amennyiben viszont nem jönne össze egy év alatt az előbbi ügylet, akkor mégis érdemesebb a 40 százalékot értékesíteni.
A két utóbbi változat tehát rövid távon pénzt hozna a kasszába, ugyanakkor felveti annak továbbgondolását, hogy ebben az esetben mi lesz az ÁAK-kal. A tárca korábban a tőzsdei bevezetést támogatta, de ezt nem támogatja, ha a kormányzat a két második változat közül választ. Ebben az esetben ugyanis egy -jelentős értékétől megfosztott- céget vinnének a börzére, amelynek a konkurenciája is piacra lépett időközben.
Az ÁAK 2004 elején vásárolta meg az AKA részvényeinek 40 százalékát, 82 millió eurós ügylet keretében. A vételár igen kedvező volt: csak 30 százaléka annak, amennyibe a 100 százalékos tulajdon megszerzése került volna - mondta akkoriban Csillag István közlekedési miniszter.
A megállapodás értelmében az állam a költségvetésből 27 éven keresztül rendelkezésre állási díjat fizet az autópályát üzemeltető magánbefektetőnek. Ezt követően, 2004 szeptemberében módosították az állam és az AKA között meglévő, az M5-ös autópálya építéséről és üzemeltetéséről szóló koncessziós szerződést. A módosítás értelmében a Kiskunfélegyháza-Szeged szakasz megépítése után, 2006. január 1-jétől 2030-ig a magyar állam által fizetett rendelkezésre állási díj évente 92,5 millió euró lesz a korábbi 106 millió euró helyett. Így az állam rendelkezésre állási díj címén, huszonöt év alatt nominálisan, mintegy 575 milliárd forintot fizet ki az AKA Rt.-nek, ami most 209 milliárd forintot jelent.
A NA Zrt. teljes egészében átvállalja az ÁAK Zrt. idei autópálya-építéssel kapcsolatban felvett hiteleit - mondta az MTI-nek Nagy Attila, az ÁAK vezérigazgatója. Ennek technikájáról még folynak az egyeztetések, ám az bizonyos, hogy az ÁAK-nak az év végére lesz hiteltartozása.