A hat állandó jelleggel lobbizó cégen és szervezeten ((Malév, MFB, ITDH, MKIK, MGYOSZ, Magyar Turisztikai Rt.) kívül rendszerint 2-4 cég kapcsolódik be a vállalatközi fórumok munkájába - mondta Mészáros Kálmán, a belgiumi magyar nagykövetség kereskedelmi tanácsosa. Hozzátette: a magyar vállalatok még csak most tanulják, hogyan szólhatnak bele érdemben az uniós jogalkotásba, piacszabályozásba.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) azzal a céllal hozta létre brüsszeli képviseletét, hogy mintegy 40 ezer - kis-, közép- és nagyvállalkozó - tagja számára érdemi fórumot biztosítson az érdekérvényesítésre. Az üzleti információ érték, aki előbb jut hozzá, az jobban boldogul az uniós piacon - véli Kazatsay Dagmar magyar kamarai képviselő. A magyarok egymásnak is tudnak segíteni Brüsszelben, hiszen a különböző nemzetközi szövetségeken - az MKIK esetében az európai kamarák szervezetén (Eurochambres) - keresztül közösen képviselhetik érdekeiket.
A lobbitevékenység és érdekérvényesítés fontos a közösségi programokban való hatékony részvétel szempontjából is. Magyarország sikeressége az Unióban ugyanis függ képviselőitől, akiknek folyamatosan megbízhatóságról, szakmai hitelességről, kreativitásról és együttműködő képességről kell tanúbizonyságot tenni - mondta Kállai Tünde, a brüsszeli képviselettel is rendelkező X10D International IT Services Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Szerinte azonban ez két évvel a csatlakozás után is csak ritkán és szerény körülmények között valósul meg.