A társaság részvényeinek negyven százaléka az M5-ös 2004 márciusi matricásításakor került az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-hez. A kisebbségi tulajdonrészt az állami társaság 21 milliárd forintért vette meg, ebből - a koncessziós társaság pénzügyi átalakítása után - 12,5 milliárdot azonnal visszakapott.
Az állam a 40 százalékos pakett megvételével egy időben szerzett opciós jogot az AKA többségi részvénycsomagjának megvásárlására is. Ennek jelenlegi értéke, mintegy 21 milliárd forint, de ez az opciós szerződés értelmében havi kétszázmillióval nő.
Az opciós jog 2005 decemberétől él. A Világgazdaság úgy tudja, hogy a gazdasági és a pénzügyi tárca ősz óta tartó egyeztetésein sokáig vitáztak arról, kiszáll-e az állam az AKA-ból, és ha igen, melyik a jobb: eladja a kisebbségi pakettet, vagy megveszi a többségit, és a száz százalékot adja el. A kivásárlást MFB-pénzből fedeznék. Nagy a bizonytalanság azonban az esetleges továbbértékesítésről: szóba került pályázat és a tőzsde is.
A dilemmát az okozta, hogy az AKA teljes kivásárlásakor - amíg a társaság állami tulajdonban van - kétszázmilliárd forintot meghaladó hiteleit a költségvetésen belül kellene elszámolni. Viszont az opciós jog lehívásának elvetése egyrészt az üzleti nyereségtől fosztaná meg az államot, másrészt a társaságnak 2031-ig évente fizetendő, rendelkezésre állási díj mérséklésétől. Ez az évi mintegy 25 milliárd forint biztosítja az AKA-nál a viszonylag magas, 17,5 százalékos belső megtérülési szintet.
Szakértői számítások szerint a társaság 60-65 milliárd forintot ér.