A lakossági és kisvállalati bankpiacon indított vizsgálatot a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), hogy megismerje és értékelje a bankváltással kapcsolatos folyamatokat. Valódi piaci verseny a pénzügyi szolgáltatások területén csak akkor alakul ki, ha az ügyfelek szabadon választhatnak a piaci szereplők között. A választási szabadságnak azonban nemcsak a pénzügyi szolgáltatások első igénybevételekor kell érvényesülnie, hanem akkor is, amikor a fogyasztók valamilyen okból úgy döntenek, hogy bankot váltanak - olvasható a Gazdasági Versenyhivatal közleményében.
A lakossági és a kisvállalati piacon bizonyos termékek esetében ritkán fordul elő bankváltás, így a piaci verseny torzulhat vagy korlátozódhat - valószínűsíti nemzetközi tapasztalatok és a Magyarországon észlelt piaci jelenségek alapján a GVH. A bankváltási költségek magas szintje például alkalmas lehet a verseny torzítására és korlátozására, hiszen a fogyasztók pénzügyi döntéseit alapvetően befolyásolják a már meglévő banki kapcsolataik.
A magas bankváltási költségek miatt a fogyasztók a szerződések megkötése után már nem képesek az igénybevett szolgáltatást egy másik bank hasonló szolgáltatásával helyettesíteni. Az adott szerződéses kapcsolatokban a bankok jelentősen megnövekedett piaci hatalma alkalmas lehet arra, hogy egyes fogyasztókat "fogva tartsanak" és ezt a számukra előnyös helyzetet kihasználva egy megfelelően működő versenypiachoz képest szokatlan mértékű előnyt érhessenek el. A fogyasztók fogvatartása miatt a verseny érezhetően gyengülhet, ami végső soron éppen a fogyasztók számára káros - olvasható a GVH közleményében.
A bankváltás lehetősége a pénzügyi piac hatékony működésének és az érdemi versenynek az egyik legfontosabb garanciája. A bankváltás megkönnyítése, költségeinek csökkentése tehát egyes pénzügyi termékek esetében jelentősen hozzájárulhat ahhoz, hogy a lakossági bankpiacon megszűnjenek a fogyasztói mobilitás útjában álló akadályok. A bankok közti átjárhatóság biztosításával, könnyebbé tételével élénkülhet a verseny, aminek következtében a fogyasztók magasabb minőségű és kedvezőbb áru szolgáltatásokhoz juthatnak - fogalmaz a versenyhivatal.