A gazdasági tárca elvetette az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. magánbefektetőkkel közös eladásának tervét. Előbb kivásárolja az M5-ösből a tulajdonostársait, és ezután pályázatot ír ki az egész cég értékesítésére - írja a Népszabadság. Az ügylettől 40-45 milliárd forintos hasznot várnak.
Költséges szépséghiba, hogy a lépéssorozat megkezdésére a kormánynak nyár óta megvolt a lehetősége. Az AKA magánkézben lévő részvényei akkor, mintegy 19 milliárdért kerülhettek volna a kisebbségi részvénycsomagot birtokló Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-hez. A kivásárlás előkészítése azonban nehezen indult, és januárra sem fejeződött be. A 2004-ben aláírt opciós kivásárlási szerződés szerint eközben a részvénycsomag ára havonta több mint 200 millióval emelkedik.
Az aktuális elképzelések szerint - ha a többségi tulajdonosok nem gördítenek akadályt az ügylet útjába - a sztrádát üzemeltető cég májusra kerülhet kizárólagos állami tulajdonba. Az ÁAK-hoz kerülő részvényeinek ára akkor hozzávetőleg 21 milliárd lesz. A kivásárlás előkészítésének mintegy kétmilliárd forintos többletköltséget okozó elhúzódása ellenére azonban a gazdasági tárca még nem végzett az opciós ügylet feltételeinek biztosításával.
A koncessziós társaság magánbefektetői sokáig elhúzhatják az ügyletet. A nemzetközi bíróság ugyanis akár évekig is hezitálhat az ügyön. Márpedig az ÁAK-nak 2009-ig van lehetősége az opció lehívására. Arra is úgy, hogy a számítások szerint az üzlet valójában már 2008-ban sem éri majd meg az államnak.