A M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. beruházásait finanszírozó pénzintézetek konzorciuma ugyanis csak azzal a feltétellel járulna hozzá a tulajdonosi szerkezet megváltoztatásához, ha állami garanciát kap 900 millió eurós, mintegy 240 milliárd forintos hiteleire - olvasható a Népszabadságban.
Az M5-ös építését finanszírozó bankok többsége hajlandó lenne támogatni az állami kivásárlás tervét, két pénzintézet mégis aggályosnak tartja az elképzelést. A Népszabadság úgy tudja: az EBRD és a West Deutsche Landesbank egyaránt fenntartásainak adott hangot. A pénzintézetek elsősorban azt kifogásolták: nincs garancia arra, hogy az állami kivásárlás, majd a cég eladása után az AKA a bankok számára is megbízható, hitelképes vevő kezébe kerül. Javaslatuk szerint az egyetlen járható út az lenne, ha az állam még az opciós részvényvásárlás előtt lefolytatná a társaság értékesítési tenderét.
A gazdasági tárca azonban még nem készítette elő az AKA továbbadásához szükséges tendert. Az Állami Autópálya-kezelő illetékesei pedig arra sem tudtak megnyugtató választ adni, hogy miért ragaszkodnak a magánbefektetők üzletrészének kivásárlásához, majd a cég egészének eladásához, a kezükben lévő negyven százaléknyi részvény egyszerű eladása helyett.
Amennyiben nem születik megállapodás, a gazdasági tárca lezárja a tárgyalásokat a bankkonzorciummal. A velük való megállapodás helyett hamarosan finanszírozási tendert írnának ki a pénzintézetek számára az M5-öst üzemeltető koncessziós társaság hiteleinek átmeneti átvállalására.