Amíg a vasút a teljes pályahálózaton fizet használati díjat, addig közúton - a 2007. április eleje utáni változást követően is - mindössze az úthálózat 2,3 százalékán kell úthasználati díjat fizetni - közölte Berényi János, az MVE elnök-vezérigazgatója.
Nehezíti a magyar vasút helyzetét az is, hogy a magyar vasúti pályán a használat díj jelentősen az Európai Unió átlaga felett van. Tonnakilométerre vetítve 2005-ben 3,50 forintba került vasúton az infrastruktúra-hozzáférési díj, ugyanez a költség a közúti árufuvarozásban 20 fillér volt.
A 2007-2013 közötti évekre a Közlekedési Operatív Programban szereplő 1700 milliárd forint uniós közlekedési fejlesztésekben a magyar vasút forrásaránya 35 százalékra tehető, ellentétben az unió által ajánlott 50 százalékkal.
Berényi János felhívta a figyelmet arra, hogy az Európai Unió nem tekinti vasútfejlesztésnek a városi közlekedés olyan beruházásait, mint a metró-, illetve a villamosépítés. A városi közlekedési projektekben kiemelt szerepet kellene kapniuk az elővárosi vasutak fejlesztésének.