A Viadom pénzügyi problémáiért a nem fizető állami megbízókat okolja, és már kiszállt az M7-esen dolgozó konzorciumból is - írja a Népszabadság csütörtöki számában. A nagy útépítési tendereken jól szereplő, de alvállalkozóinak késve fizető cég ellen több felszámolási eljárást kezdeményeztek.
Elsősorban a 3-as és a 35-ös főút felújításánál kialkudott munkadíj utolsó, 11 millió eurós, azaz 2,75 milliárd forintos részszámlája kifizetésének késlekedésével magyarázza gondjaikat Mechler Zoltán, a Viadom tulajdonosa és vezérigazgatója, aki szerint egy éve hiába várják ezt az összeget. A nekik járó összegeket a vezérigazgató szerint a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF)Zrt. tartja vissza. A társaságot szerint egy kétmilliárd forintos tőkeemelés vagy az húzhatná ki a kátyúból, ha az állami megrendelők kifizetnék munkájukat.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. ugyanakkor azt közölte: nincs lejárt kötelezettsége a Viadommal szemben. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közleménye szerint az M7 autópálya Balatonkeresztúr-Nagykanizsa szakaszán történt teljesítések első két részszámláját határidőre kiegyenlítették. "Információink szerint ebből a mintegy 300 millió forintból a Viadom sem konzorciumi partnerei, sem alvállakozói felé nem teljesített kifizetést. A harmadik részszámla fizetési határideje június 10." - áll a közleményben.
A 3-as és 35-ös úton végzett munkákkal kapcsolatos követelés kötelezettje ugyan nem a NIF Zrt., de ezzel kapcsolatban is fontosnak tartja közölni a zrt., hogy a mintegy 3 milliárd forint - 2007. március 31-i lejáratú - követeléséből a Viadom mintegy 2,5 milliárd forintot 2006. december 20-án faktoráltatott, tehát a követelés mintegy 80 százalékához a számla lejárata előtt hozzájutott. "Ennek alapján egyértelmű, hogy a társaság pénzügyi nehézségeit nem az állami partnerek fizetése, hanem vélhetően a cég hibás üzletpolitikája okozta" - áll a közleményben.
A NIF ugyancsak meglapozatlannak tartja azt a vélekedést, hogy a csődközeli állapotot a Viadom által vállalt alacsony árak idézték elő. Ilyen árral a zrt. által meghirdetett munkák közül csak két esetben találkoztak: az M0 keleti szektor két szakasza és az M7 már említett része. Az M0-n a cég már hónapok óta nem végez munkát, míg az M7-en dolgozó konzorciumból szerdán jelentette be kiválását. Így az M0-n veszteséget elszenvedni gyakorlatilag nem volt módja, míg az M7-en a fentiek szerint pozitív pénzforgalommal zárt.