A pénzügyi szolgáltatási szektor szereplőinek a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete felé fennálló felügyeleti díjfizetési kötelezettsége egységes lesz, az egyes piaci szereplők terhei a tevékenységük kockázataival válnak arányossá, és összességében kevesebb díjat kell majd fizetniük.
Hitelintézetek, lakás-takarékpénztár
A hitelintézeti törvény alapvetően változtatja meg a hitelintézetek prudenciális (biztonságos működési) szabályozását és felügyeletét. Az új szabályozás hitelezési kockázat mérésére - az intézmény méretétől, tevékenységének összetettségétől, az általa vállalt kockázatok jellegétől függően - többféle számítási mód alkalmazására ad lehetőséget. A különböző módszerek közül az intézmények választhatnak, de a felügyeleti hatóság jóváhagyása mindig kell a választott módszer alkalmazásához.
A törvény három kérdésben módosítja a lakás-takarékpénztárakról szóló jogszabályt is. Lehetővé teszi, hogy a lakás-takarékpénztár tulajdoni részesedést szerezhessen másik hazai lakás-takarékpénztárban, vagy hasonló tevékenységet folytató külföldi hitelintézetben. A tulajdonszerzéssel érintett külföldi hitelintézetnek a magyar lakás-takarékpénztári szabályozásához hasonlóan zárt rendszerben kell működnie, vagyis csak a betéteseknek nyújthat hitelt. A felügyelet akkor engedélyezi a tulajdonszerzést, ha a részesedés nem haladja meg a pénztár szavatoló tőkéjének 20 százalékát, és külön nyilatkozatot csatol arról, hogy zárt rendszerben működik. A szabályozás kiterjeszti a lakás-előtakarékossági támogatás igénylésének lehetőségét minden magyarországi lakóhellyel rendelkező uniós állampolgárra. A törvény emellett a jogosulatlanul igénybe vett állami támogatás behajtásának egyszerűsítése érdekében módosította a visszafizetendő összeg kamatozására vonatkozó rendelkezést.
Tőkepiaci törvény
A hitelintézetekhez hasonlóan változnak a befektetési vállalkozások prudenciális követelményei is. A törvény több olyan pontosítást tartalmaz, ami a befektetőknek pontosabb tájékoztatást biztosít. Az ingatlanalapok szabályozási kiegészítéseinek például az a fő célja, hogy az alapok működésével összefüggő kockázatok csökkenthetők legyenek, a befektetők pontosabb képet kaphassanak a portfolióról és kockázatairól, így megalapozottabb döntéseket hozhassanak.
PSZÁF - fogyasztói panaszok
A pénzügyi szektorra vonatkozó, az uniós jogon alapuló fogyasztóvédelmi szabályok határon átnyúló megsértése miatti eljárásokban a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete jogosult eljárni.
A törvény ezentúl külön fejezetben tartalmazza fogyasztói panaszok kivizsgálására vonatkozó szabályokat. A fogyasztói bejelentést tizenöt napon belül meg kell vizsgálni, és ha az a felügyelet közvetlen intézkedését nem igényli, az érintett pénzügyi szervezetnek kell továbbítani kivizsgálásra. A pénzügyi szervezet a bejelentésre tett érdemi észrevételeit harminc napon belül köteles megküldeni a felügyeletnek. Amennyiben a rendelkezésre álló iratok alapján valószínűsíthető, hogy a pénzügyi szervezet gyakorlata nem felel meg a jogszabályok, felügyeleti határozat vagy saját szabályzat rendelkezéseinek, vagy határidőn belül nem küldi meg az észrevételeit, felügyeleti ellenőrzés indul ellene.
Biztosítók
A jogszabálymódosítás összhangba hozza az európai szabályozással a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok közötti együttműködést, a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás kapcsán pedig megkönnyíti a jármű üzemben tartójának a kedvezmények továbbvitelét. Emellett számos olyan új előírást tartalmaz a biztosítók és biztosítás-közvetítők számára, ami az ügyfelek jobb tájékoztatását, megalapozottabb döntéshozatalát, a kockázatok csökkentését célozzák.