A Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezete (MLSZSZ) hétfői közleményében arról tájékoztatta az MTI-t, hogy szombaton a GermanWings légitársaság repülőgépe átstartolt, miután a kapitány az erős hátszél miatt veszélyesnek ítélte a leszállást. A biztonságos leszállásért felelős légiirányítás az erős hátszélről hivatalosan nem tudott a szakszervezet szerint, mivel a pár éve vásárolt, erre a célra szolgáló eszköz megfogalmazásuk szerint pontatlanul működik.
A szakszervezet állítása szerint az erős hátszél miatt több gép is nehézkesen, "már-már az átesés határán" ért földet a repülőtéren. Hozzáteszik: az irányításnak volt tudomása a légiközlekedés biztonságát veszélyeztető, kedvezőtlen széljárásról, és ezért az irányítók javasolták a pályairány megváltoztatását, a főnökük, hivatkozva a berendezés által közölt értékekre, ehhez nem járult hozzá. A szolgálatos irányító ezért jelentést is írt az ügyről - áll a közleményben.
A HungaroControl Zrt. az MTI kérdésére ismertette az esetet, közleményük szerint október 27-én az egyik légitársaság A-320-as repülőgépének kapitánya úgy döntött, hogy a leszállási manővert nem fejezi be, mivel a repülőgép helyzete eltért az optimálistól. Ezért a leszállási manővert megismételte, és a következő megközelítésből rendben leszállt. Hozzáteszik, hogy az ilyen "átstartolásnak" nevezett manőver normál eljárás, a leszállásra való felkészülés során a pilóták minden esetben áttekintik az adott repülőtérre érvényes átstartolási eljárásokat.
Azok a műszerek, amelyek a futópálya földet érési zónájában a széladatokat mérik, ezen a napon is pontosan működtek - hangsúlyozza a társaság.
Megjegyzik azt is, hogy a jogszabályoknak és a szakmai szabályoknak megfelelően a talajszél függvényében kell az illetékes szolgálatnak a pályairányt meghatároznia. Ebben az esetben is ennek megfelelően jártak el a légiirányítók - szögezik le.