A Nyugati pályaudvarra Budapest fontos elővárosi vasútvonalai vezetnek be Esztergom, a Dunakanyar és Cegléd felől. Naponta több tízezer ember érkezik munkába, iskolába, illetve délután utazik haza lakhelyére - derül ki Vitézy Dávid a VEKE elnökének közleményéből. Jelenleg ezek azt utasok a vonatról könnyen átszállhatnak mind a metróra, mind a 4-6-os villamos vonalakra. Mindezek az adottságok, és a közelmúltban bevezetett ütemes menetrend teszi lehetővé, hogy ezeken, a vonalakon a vasút ma valós alternatívája az autózásnak.
Nem kétséges, hogy ha a tervek bármelyike megvalósul, akkor a ma vonatot használók egy része autóba ül majd, tovább terhelve a fővárosba bevezető utakat. A kényszerből a közösségi közlekedésnél maradók pedig naponta 20-30 perccel többet lesznek kénytelenek utazással és átszállásokkal tölteni.
A világon példa nélkül álló beruházás valósul majd meg: sok milliárd forint elköltése után a közlekedők lassabban és kényelmetlenebbül jutnak majd el úti céljukhoz. Európában mindenütt fejlesztik az elővárosi vasúti közlekedést, itthon azonban a tettek és a szándékok rombolást mutatnak, a korábbi ígéretekkel ismét szöges ellentétben.
Érthetetlen azaz indoklás, hogy a Nyugati pályaudvar vonatainak azért nincs helye a kormányzati negyed környékén, mert biztonsági okokból kockázatot jelentenek, a vasút "nem fér" meg a negyed mellett, miközben Brüsszelben, az EU negyedben remekül élnek egymás mellett az EU hivatali épületei és a vasútvonal földalatti állomása.
A példának állított állomások (pl. a madridi) átépítésekor a megközelíthetőség, a vonat-metró átszállási viszonyok éppen hogy javultak, míg a Nyugatit érintő tervekben erről szó sincs. Ha a jelenlegi elképzelések megvalósulnak a kormányzati negyedért nagy árat, fizet szinte minden budapesti és Budapestre utazó polgár.