Tavaly derült ki, hogy több az M0-ás körgyűrű keleti szektorának építésén dolgozó alvállalkozók hiába várják érvényes szerződésük szerinti pénzüket, a Viadom Zrt. nem tud fizetni. A cég ellen még akkor csődeljárás indult és levonult az M0-ás autópályáról, ám akkor még ki tudtak egyezni a felek. Idén tavasszal már mintegy ötven felszámolási kérelmet nyújtottak be a Viadom ellen, ezek közül végül a Basaltker Kft.-ét fogadta el a bíróság, és rendelte el a felszámolás júniusban - írja a Napi Gazdaság. Az érintett alvállalkozók szerint a cég kamatok nélkül hozzávetőleg 30 milliárd forinttal tartozik nekik.
A Viadom Zrt. útépítő társaság pénzügyi nehézségeiért korábban részben az állami megrendelések kifizetésének késlekedését okolta, elsősorban a 3-as és a 35-ös főút felújításánál kialkudott munkadíj utolsó, 11 millió eurós - 2,75 milliárd forintos - részszámlája kifizetésének késlekedésével magyarázta gondjaikat Mechler Zoltán, a Viadom Zrt. tulajdonosa és vezérigazgatója, aki szerint egy éve hiába várták ezt az összeget. A nekik járó pénzt a vezérigazgató szerint a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) tartotta vissza. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. ugyanakkor szinte azonnal közleményben közölte: nincs lejárt kötelezettsége a Viadommal szemben.
Sőt, az akkor éppen befejezett M7-es autópálya Balatonkeresztúr-Nagykanizsa szakaszán történt teljesítések első két részszámláját határidőre kiegyenlítették. Ugyanakkor a 3-as és a 35-ös úton végzett munkákkal kapcsolatos követelés kötelezettje ugyan nem a NIF Zrt., de ezzel kapcsolatban is közölték, hogy a 3 milliárd forint közeli - 2007. március 31-i lejáratú - követeléséből a Viadom mintegy 2,5 milliárd forintot 2006. december 20-án faktoráltatott, tehát a követelés mintegy 80 százalékához a számla lejárata előtt hozzájutott. Ennek alapján egyértelműnek tűnik, hogy a társaság pénzügyi nehézségeit nem az állami partnerek (nem)fizetése okozza.
Már az első számlára sem fizettek
Az alvállalkozók többsége szerint azért nem kaptak a mai napig pénzt mert a Viadom hiába kapta meg a megrendelőtől, mire hozzájuk ért volna nem volt miből fizetni - magyarázta az [origo] -nak egy nevét nem vállaló - egyelőre 2,2 milliárd forinttal - károsult alvállalkozó már első számlájára sem kapott pénzt. Később a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumhoz fordult, de a főhatóságnál annyit válaszoltak, hogy a Viadom Zrt. minden egyes állami megrendelés után megkapta a kért pénzt, ezért forduljon a Viadomhoz.
A Viadomhoz azonban hiába fordultak a vállakozók a legtöbb estben még a budaörsi iroda recepciós pultjáig jutottak, de Mechler Zoltánnal nem sikerült beszélniük. Mechler Zoltánt a Viadom Zrt. vezérigazgatóját az [origo] is szerette volna megkérdezni arról, hogy mikor és mibőkl fogják kifizetnia pórul járt alvállalkozókat a cégvezető azonban a titkárnőjével annyit üzent, hogy az ügyben csak a felszámoló biztos nyilatkozhat.
Az M0-ás csomópont lassan kész, de az alvállalkozókat még nem fizette ki a Viadom
Az alvállalkozók abban reménykednek, hogy október 31-én a felszámoló biztos végre pénzhez juttatja őket. Szondi György felszámoló biztos az [origo]-nak elmondta, hogy szó sem lesz ilyesmiről csak a helyzetet tudja részletesen az alvállalkozók elé tárni. A cég ellen folyik a felszámolás, pénze nincs, így az alvállalkozók csak polgári peres úton tudják keresetüket érvényesíteni.
A Viadom vagyona a mérleg szerint mintegy ötmilliárd forint, amelynek jelentős részét követelései teszik ki, a fennmaradót pedig ingóságai: termelőberendezései, gépei, irodai és számítástechnikai eszközei - írja a Napi Gazdaság. Ezenkívül még két vidéki telephelye van, de ezek értéke nem jelentős (egyiket 5 millió forintért vásárolta a cég, a másik értéke pedig legfeljebb 10 millió forintra becsülhető). A Viadom értékesíthető vagyonelemei közül az első "csomagot" a tegnapi Cégközlönyben hirdette meg a felszámoló: a bányászati jogért, üzletrészért, töltőanyagért, a nagykanizsai telephelyén található konténerekért, valamint irodabútorokért összesen 11 millió forintot kér.