Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. kezében lévő pakettre kiírt pályázatot a Raiffeisen-csoport nyerte: 28,7 milliárd forintot fizet a részvényekért és a fennmaradó 60,5 százalékos részesedésre vonatkozó vételi jogért.
A Népszabadság információja szerint a megállapodás már csak az AKA részvényeseinek jóváhagyására vár. A hírek szerint azonban a társaság többi tulajdonosa - köztük a Strabag-érdekeltség A-WAY GmbH és a francia Bouygues - nem kifogásolják majd a Raiffeisen színre lépését. Ezzel együtt a szerződés lezárására csak később, a tulajdonosi nyilatkozatok megérkezését követően kerülhet sor.
A gazdasági tárca 2006-ban körvonalazott első programjában még nem az AKA állami részesedésének eladása, hanem a magánbefektetők kezében lévő, mintegy hatvanszázalékos részvénycsomag megvásárlása szerepelt.
A koncessziós cég 2004-es, részleges állami kivásárlásakor kötött opciós szerződés alapján az ÁAK a magánüzletrészért akkor 21-22 milliárd forintot fizetett volna.
A terv az volt, hogy az AKA kizárólagos állami tulajdonba kerülése után a társaság privatizációjára pályázatot írnak ki. Ennek a bonyolult lépéssorozatnak az a várakozás adott értelmet, hogy végrehajtása több milliárd közvetlen haszonhoz juttathatta volna az AKA-ból végleg kiszálló államot.
Emellett a teljes kivásárlás és a továbbértékesítés közötti időben a cég koncessziós szerződését úgy módosíthatták volna, hogy csökkenjen az M5-ös üzemeltetéséért a költségvetésből évente fizetendő, 25 milliárdos rendelkezésre állási díj is.
Mindebből azonban nem lett semmi. A gazdasági tárca ugyanis nem tudta előteremteni azt a 900 millió eurót (225 milliárd forintot), amit az opciós szerződés szerint a kivásárlás előtt az AKA hiteleinek fedezetéül le kellett volna tenni. Így tavaly tavasszal a szakminisztérium lemondott a kivásárlásról, és az állami rész eladásáról határozott.