A tagországok között megfigyelhető árkülönbségek és sok más jel is arra utal: a fogyasztók továbbra sem részesülnek a másfél évtizede működő egységes belső piac minden előnyéből.A vizsgálat első körében megpróbálnak összevethető adatokhoz jutni a fogyasztói árakról és azok hátteréről körülbelül húsz fontos termék és szolgáltatás piacán. Jelenleg ugyanis nincsenek megbízható adatbázisok.
További kérdés az is, mi az árkülönbségek oka: például csak az adókkal magyarázható-e az, hogy a belga fogyasztók kétszer többet fizetnek a vezetékes telefonálásért, mint a hollandok? Hasonló rejtély, miért kerül kétszer annyiba az elektromos áram Olaszországban, mint Finn- vagy Görögországban, illetve miért kérnek évente 80 eurót egyes európai országokban a bankszámlavezetésért, ami másutt ingyenes.
A bizottság szakértői arra gyanakszanak, hogy az ehhez hasonló irracionális döntéseket a szolgáltatók trükkös árképzési és marketingstratégiái magyarázzák. Éppen ezért a csomagárakra, az összekapcsolt szolgáltatásokra és díjakra, és általában véve minden vevőcsalogató ajánlatra kiterjesztik vizsgálatukat.