Várhatóan már a héten elkészülnek az első "karcsúsított" szerződések az EMFESZ Első Magyar Földgáz- és Energiakereskedelmi Szolgáltató Kft.-nél. A közelmúltban Internetes szerződésre, ügyintézésre és banki átutalások bonyolítására felkészült gázfogyasztókat nyolc százalékkal alacsonyabb szolgáltatási díjjal csábító bejelentésével ("Karcsúsítsa, gázszámláját") nagy feltűnést keltett cég - minden korábbi híreszteléssel szemben - ugyanis rendelkezik az Európai Uniós Irányelveknek megfelelő, a Magyar Energia Hivatal által is jóváhagyott szabályzattal. Így nincs akadálya annak, hogy a február elseje óta a társaság ügyfélszolgálatát e-mailekkel, telefonhívásokkal ostromló fogyasztók, potenciális átszerződők szakítsanak régi közüzemi szolgáltatójukkal és váltsanak, azaz a jövőben az EMFESZ olcsóbb gázszolgáltatását vegyék igénybe.
A váltás látszólag bonyolult, a szakemberek azonban azt állítják, éppen a szolgáltatót váltó földgázfogyasztók védelmében, az ő biztonságuk érdekében szabályozza így a törvény a váltást, ami zökkenőmentes ügyintézés esetén maximum 90 nap alatt zajlik le.
Aki szolgáltatót akar váltani, annak mindenekelőtt regisztrálnia kell magát a gas.hu oldalon és azon keresztül el kell küldenie ajánlatkérését. Tizenöt napon belül e-mailben kapja meg az érdeklődő a szerződés tervezetét és a régi szolgáltatótól való kilépéshez szükséges nyomtatványokat. Ezek aláírásával és postázásával megkezdődik a gáztörvényben szabályozott átlépési folyamat. Nem árt hangsúlyozni: a szolgáltató váltás miatt nem kell új csővezetékeket lefektetni, még új gázóra telepítése sem indokolt. Ugyanazon a hálózaton jön a gáz, csak éppen az áru (a földgáz) eladója más, s persze vele együtt a szolgáltatás díja is.
A "Karcsúsítsa gázszámláját" szlogennek néhánya hete a kisfogyasztók körében is országosan ismertté vált EMEFSZ Kft. nem ismeretlen a magyar energiapiacon.
- Immár ötödik éve vagyunk jelen a liberalizált magyar gázszektorban - tájékoztatta az origo-t Góczi István ügyvezető igazgató. - Ma már mintegy félezer vállalkozás, köztük jelentős iparvállalatok és intézmények, önkormányzati létesítmények vásárolják tőlünk a földgázt. Évente mintegy hárommilliárd köbmétert. Másképpen fogalmazva: a teljes hazai gázkereskedelem ötödét mi bonyolítjuk, ezen belül a liberalizált gázpiacon - amelynek ma már Magyarországon is mindenki számára nyilvánvaló előnyeit eddig csak az ipari fogyasztók élvezhették - 70 százalék fölött az EMFESZ részesedése.
A gas.hu márkanéven immár lakossági gázszolgáltatást is kínáló EMFESZ a bécsi székhelyű DF Group Holding tagja. 2006-os mutatói alapján a társaság a 47. helyen áll a HVG és a Figyelő cég TOP listáján. 2007-ben - eddigi legnagyobb nemzetközi sikereként - Emelkedő csillag kategóriában döntőbe jutott a presztízsértékű Platts Globális Energia Díjért folytatott, világcégeket felvonultató versenyben. Úgy tűnik, a világ energiapiacának szereplői komoly lehetőségeket látnak az EMFESZ előtt.
A társaság 2006 és 2007 között másfélszeresére növelte forgalmát, ami így elérte az 1,1 milliárd dollárt. A sikereken felbuzdulva a cég nyitott az árampiac irányába is. A múlt év végén jelentették be, hogy 2014-re 2400 megawatt kapacitású - s ezzel az ország legnagyobb - hőerőművet építik fel a Nyírségben. Mindemellett sikeresen működnek az EMFESZ Romániában és Lengyelországban alapított leányvállalatai is.
- Számomra magától értetődőnek tűnik, hogy a nagyfogyasztók liberalizált gázpiacán szerzett tapasztalataink felhasználásával kilépünk a lakossági piacra, új termékünkkel, ami az internetes szolgáltatásra utalva a gas.hu nevet viseli - fogalmazott Góczi István. - Szembe néhány kétkedő állításával, készültünk, felkészültünk a lakossági piacra lépésre. Egymilliárd forintot fektettünk csak a diszpécser-központunk informatikai fejlesztésébe, hogy az bármikor zökkenőmentesen képes legyen kiszolgálni az első ütemben meghódítani kívánt százezer ügyfelet. Azonban a rendszerünk alkalmas ennél sokkal nagyobb igények kielégítésére is. A szakhatóságok bevonásával alakítottuk ki Szerződési feltételeinket, s létrehoztunk egy minden igénynek megfelelő új call-centert is.
Mielőtt eddig eljutottak volna, az EMFESZ-nek el kellett készítenie magát a terméket, a gas.hu-t. Meg kellett tervezni, hogy miképpen tudják ugyanazon a csőhálózaton keresztül régi szolgáltatóiknál kedvezőbb áron földgázhoz jutatni a folytonosan növekvő energiaárakra panaszkodó lakossági fogyasztókat. Később pedig azt - s mint mondják, ez sem egyszerű feladat a váltás lehetőségéhez hozzá nem szokott, ezért attól ma még kissé idegenkedő Magyarországon -, hogy miképpen lehet meggyőzni leendő ügyfeleiket, hogy váltsanak.
- Mivel a gázhoz versenytársainkkal közel azonos beszerzési áron jutunk hozzá mi is, egyértelmű volt számunkra, hogy csak a költségek drasztikus csökkentésével tudunk kedvező árat kínálni a minket választóknak - szögezte le Redling Károly, az EMFESZ lakossági és önkormányzati üzletágának vezetője. - Megnéztük, hogyan működnek és lettek sikeresek a fapados légitársaságok, hogyan képeznek árat az egymással versengő gépjármű-biztosítók, mobiltelefon-szolgáltatók. Az ő, és persze sok más eredményesen működő piaci szereplő gyakorlati tapasztalatait, kudarcait elemezve alakítottuk ki a magunk, ha úgy tetszik "fapados gázszolgáltatását". Abból indultunk ki - a légitársaságok esetében ez napnál világosabb -, hogy az emberek készek lemondani bizonyos megszokott, kényelmi szolgáltatásokról, ha cserébe kedvezőbb díjakat, egyszerűbb és rugalmasabb ügyintézést kapnak. MI internetes ügyintézést, szükség esetén a call center azonnali, szóbeli segítségét, csoportos banki beszedést kínálunk, s a gázár-támogatást a gas.hu fogyasztói is éppúgy igénybe vehetik majd, mint a hagyományos szolgáltatók ügyfelei.
A lakossági gázpiac liberalizációjának első lépéseként szétválasztották a "hardvert" és a "szoftvert". Azaz egyfelől adott a csőhálózatot működtető vállalkozás, amely szükség esetén hibát javít, befoltozza a szivárgó csöveket, leolvassa a gázórát, s van a gázszolgáltató, amely a földgázt eladja. A fogyasztó abban választhat, hogy kinek a gáza folyjék a csövön át a kazánjába.
Vannak, azonban akik mindent megtesznek annak érdekében, hogy visszatartsák az átlagfogyasztókat a szabadpiactól, noha ott a versenynek köszönhetően nyilvánvalóan kedvezőbb feltételekkel jutnának hozzá a földgázukhoz. Rendre fel-felröppennek mindenféle szóbeszédek, "szakértőinek mondott" feltételezések, amelyeknek egyetlen nyilvánvaló célja, hogy a hagyományos szolgáltatók érdekkörében tartsa a fogyasztókat. Nemrég például az a "hír" látott napvilágot, hogy a hazai liberalizált gázpiac úttörője (az EMFESZ) nem egy abszolút transzparens cég, amelynek az ellátása megkérdőjeleződött az újabb orosz-ukrán gázmegállapodások értelmében. Nos, ezzel szemben az a helyzet, hogy a közelmúlt gázvitái ugyan átalakíthatják a két ország, Oroszország és Ukrajna közti korábbi üzleti konstrukciókat, de e változások bizonyosan nem érintik, s főleg nem veszélyeztetik a Gazprom és leányvállalatainak európai kötelezettségeinek teljesítését. A Gazprom 42 éve látja el földgázzal a kontinenst, s eddig mindig megbízható szállítnak bizonyult, s ez az orosz ígéretek szerint a jövőben sem lesz másképp.