A miniszterelnök a konvergencia program sikerének tudta be, hogy több pénz jut jövőre az oktatás és a műveltség fejlesztésére, amely az adócsökkentés mellett a kormány két kiemelten kezelt programjának egyike lesz.
Arra a kérdésre, hogy ezt miért nem lehetett előbb megtenni, Gyurcsány Ferenc ezt válaszolta: megválasztása után "rendbe kellett tennünk a pénzügyeinket (...), gúzsba kötve kellett táncolni." Másik okként a kormányfő azt hozta fel, hogy a 2007. január 1-jén indult Új Magyarország Fejlesztési Terv első éve a pályázatok kiírásával telt el, a kormány ilyen irányú programját pedig Brüsszellel el kellett ismertetni.
A fejlesztési terv eredményeként "ezekben a hetekben 250 iskola felújításáról lehet majd dönteni" - fogalmazott. Azok az országok, amelyek "növekedési pályára álltak rá", belátták, hogy a közoktatás átalakítása az egyik súlyponti kérdés, amelyet anyagilag is támogatni kell. A fejlett országokban a kezdő pedagógusok bére megegyezik az egy főre jutó GDP-vel, ez Magyarországon 26 százalékkal elmarad ettől a szinttől. Ennek megszüntetésére célozták meg az ő fizetésemelésüket - folytatta.
Legújabb kutatásokra hivatkozva utalt arra, hogy már 2-4 éves korban jelentkeznek a gyerekek közötti műveltségbeli különbségek, amelyek eltérő családi helyzetből fakadnak. Amíg az ilyen korú gyermekek értelmiségi körben 45 millió szót hallanak, addig a hátrányos helyzetűek ennek mindössze negyedét - közölte.
Ezeknek a különbségeknek a felszámolására speciális családsegítő szolgáltatások beindítását szorgalmazta a miniszterelnök, amelyekbe a védőnői tevékenység is szervesen kapcsolódik. Ugyanakkor arra is szükség van, hogy a legjobb módúak ne vigyék el gyermekeiket az elitiskolákba, mert ez "átkozottul igazságtalan (...) és nagyon gyorsan megbomlik a szolidaritás eszménye" - tette hozzá.