Alapvető probléma a Volán-cégeknél, hogy a tevékenységek finanszírozása rendezetlen, amit a tőkeemelés nem old meg - mondta a lapnak Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója. Egy busz átlagos ára körülbelül ötvenmillió forint, vagyis a tőkeemelésből úgy új 160 buszra futja, miközben a Volán-társaságoknál évi hatszáz busz cseréjére lenne szükség. Ehhez évente 25-30 milliárd forint többlet bevételre lenne szükség.
A pénzt úgy lehetne előteremteni, hogy idén is meg kellene téríteni a fogyasztói árkiegészítés tavalyi változása miatti bevételelmaradást. Ennek forrása lehetne a jövedéki adó részleges vagy teljes visszatérítése, míg a másik megoldás a normatív támogatások rendezése volna. Ezt most nagyrészt elviszi a BKV finanszírozása, a vidéki utasszállító cégeknek kevés jut belőle. Ezen kívül a Volán-cégek pályázatokkal is finanszírozhatják fejlesztéseiket. Az államnak azonban mindenképp szerepet kell vállalnia a vezérigazgató szerint.
A fogyasztói árkiegészítés változása miatt idén 8,3 milliárd forint esik ki a Volán-társaságoknál, így ebben az évben a várakozások szerint egyetlen vállalat üzemi eredménye sem lesz majd pozitív. A Volán-társaságok eredményét 2009-től az új buszok amortizációja is csökkenti, tíz éven keresztül évi nyolcszázmillió forinttal. A buszokat közös pályáztatással szerzik be. A pályázatot az állami tulajdonban lévő Autóbusz Invest írja ki, de a Volán-cégek dönthetnek arról, hogy mennyi és milyen felszereltségű autóbuszt vásárolnak a pénzből. Az új buszok 2009 első felében állhatnak forgalomba.