Májustól a fordított adózás kizárólag az ingatlan létrehozatalára, bővítésére, átalakítására vagy egyéb megváltoztatására irányuló építési-szerelési és egyéb szerelési szolgáltatásokra terjed ki, feltéve, hogy az említett szolgáltatások építési hatósági engedély-köteles tevékenységhez kapcsolódnak.
Így a karbantartás, javítás, fenntartás, takarítás kimarad a fordított adózásból. Az alkalmazás további feltétele, hogy ingatlanról legyen szó, amelyet be kell jegyezni az ingatlannyilvántartásba.
Ingatlan-bérbeadás áfája
A hatályos szabályozás értelmében az ingatlan bérbeadás áfamentes, de az adóalanyok a bérbeadásra adófizetési kötelezettséget is választhatnak. Ilyenkor azonban minden ingatlan bérbeadására vonatkozik az adófizetési kötelezettség.
A törvénymódosítás úgy rendelkezik, hogy ha az adóalany adófizetési kötelezettséget választ az ingatlan bérbeadásra, választása a jövőben nem fog kiterjedni a lakóingatlan bérbeadására, az továbbra is áfamentes lesz.
A változás elsősorban az önkormányzatoknak kedvez, az önkormányzatok ugyanis vegyes ingatlanállománnyal rendelkeznek. Míg a lakóingatlannak nem minősülő ingatlanoknál az áfafizetés a levonási jog megnyílása miatt gazdasági szempontból előnyösebb az önkormányzatoknak, a szociális bérlakások bérbeadásakor viszont a bérleti díj után áthárított áfa megemeli a bérlői költségeket. A törvénymódosítás rendezi ezt a helyzetet. A választásra a törvény kihirdetésétől kezdve 30 napot áll rendelkezésre.
Újra áfaköteles a közétkeztetés
Az étkezési szolgáltatások 2008. január 1-től megváltozott áfaszabályai az önkormányzatokat hátrányosan érintették. Az óvodai, diákotthoni, kollégiumi, bölcsődei és szociális ellátás keretében történő étkeztetés ugyanis januártól áfamentes lett, egyúttal azonban ezzel összefüggésben az étkeztetéshez kapcsolódó beszerzések áfáját nem lehetett levonni. Ez az áfa-megítélés azért volt "ráfizetéses" az önkormányzatoknak, mert az étkeztetéshez kapcsolódó térítési díjak - az állami támogatás miatt - jellemzően alacsonyabbak, mint a kapcsolódó beszerzések, igénybevett szolgáltatások árai, az így keletkező mínuszt az önkormányzatoknak kell pótolni. Ezért a törvénymódosítás újra áfa-kötelessé tette a közétkeztetést.
Azok a fenntartók azonban, akik január 1-jétől - az étkeztetés adómentessé válásának tényét figyelmen kívül hagyva - nem csökkentették térítési díjaikat, az étkeztetés újbóli adókötelessé tételére hivatkozással már nem emelhetik a díjakat.
Bejelentési "amnesztia"
A januártól hatályos áfa-törvény számos bejelentési, nyilatkozattételi kötelezettséggel terhelte az adózókat. A bejelentési kötelezettségnek a törvény értelmében legkésőbb február 15-ig eleget kellett volna tenni, sokan azonban késtek, vagy a mai napig nem nyilatkoztak. Az adóhatóság eddig szemet hunyt, a törvénymódosítás pedig hivatalosan is kitolja a határidőt a törvénymódosítás kihirdetését követő 30 napig, azaz április közepéig.
Fontos változás, hogy májustól nem kötelező a számlán feltüntetni a statisztikai jelzéseket, azaz az SZJ számot és a vámtarifaszámot (VTSZ), még akkor sem, amikor olyan termék értékesítése, vagy szolgáltatás nyújtása történik, amelyre a törvény a statisztikai jelzőszámmal
Utólagos módosító indítvánnyal került a törvénybe, hogy jövőre még nem lesz kötelező az önkormányzatoknak alkalmazni a számított-értékalapú ingatlanadót. Jövőre tehát az önkormányzatok döntik el, hogy a helyi építmény- és telekadót az alapterület, valamint a korrigált forgalmi érték alapján is működtetik, a számított érték-alapú adóztatás csak lehetőség lesz.