A bevezetendő terv lényege, hogy a díjat a megtett út arányában kell majd fizetni, méghozzá több kategóriában. A teherfuvarozók közül a 3,5 és 7,5 tonna közötti súlyú gépjárművek - a kisteherautók és az autóbuszok - a már bevezetett matricás rendszerben, viszonylag olcsó díjat fizetnek majd. A néhány héttel ezelőtti sikertelen javaslatban a 45 000 ebben a kategóriában bejegyzett járművet is elektronikus és kilométerarányos útdíjat kellett volna fizetniük, ám a tárca a beterjesztés ezen részét módosította.
A 79 000 7,5 tonnánál nagyobb súlyú teherautót és kamiont tömörítő 18 000 cég azonban komoly összegeket fog fizetni, így jelentősen drágul a régióban legolcsóbb magyarországi fuvarozás költsége.
A 7,5 és 12 tonna között kilométerenként 25-32, míg 12 tonna felett 40 kilométerenként 40 forint útdíjat kell majd fizetni sztrádáinkon, ráadásul a nagyobb tehergépkocsiknak az országutak használata sem marad ingyenes, bár használati díjuk valamivel alacsonyabb lesz az autópályákénál - írja a Népszabadság.
A 6327 kilométernyi magyar úthálózat egyik legforgalmasabb, a teherforgalom számára kikerülhetetlen szakaszán, az M0-on is fizetni kell majd.
A terv fontos szempontja, hogy elsősorban nem a kis és középvállalkozásokat, hanem a nagy fuvarozó cégeket sújtja majd, csökkentve, amitől a GKM a magyar utak terheltségének csökkenését és jelentős többletbevételt remél. Az egy-két járművel fuvarozó cégeknek 1,4-1,5 millió, azv3-7 járművel rendelkezőknek 7,6-7,8, az ezeknél nagyobb cégeknek pedig 25,5-26 millió forint éves többletköltséget jelent majd az elektronikus rendszer bevezetése a tárca számításai szerint.
A fuvarok drágulásának jó részét a vállalatok valószínűleg a fogyasztókra terhelik majd, így a fogyasztói árak emelkedése miatt a GKM az infláció 0,13-0,25 százalékos emelkedésével számol.