Az OFE csütörtökön, az MTI-hez eljuttatott sajtóközleménye ismerteti: az OTP Bank az egyesület álláspontja szerint tisztességtelen általános szerződési feltételt valósít meg, amikor alapos ok nélkül, pusztán üzletpolitikai szempontok alapján teszi saját maga számára lehetővé a szerződés egyoldalú módosítását, amivel súlyos helyzetbe hozza a fogyasztók széles körét.
Az egyesület elsősorban fogyasztói panaszokból értesült arról az általánosnak mondható gyakorlatról, amely szerint egyes hitelintézetek egyoldalúan, a fogyasztók számára kedvezőtlenül módosítják szerződéseiket, illetve az általános szerződési feltételeket - derül ki a közleményből.
Az OFE szerint a hitelintézetek visszaélnek azzal a jogszabályi rendelkezéssel, amelynek értelmében a kamatot, díjat vagy egyéb szerződési feltételt egyoldalúan, az ügyfél számára kedvezőtlenül módosítani lehet, ha a szerződés ezt külön pontban a pénzügyi intézmény számára meghatározott feltételek, illetve körülmények esetére egyértelműen lehetővé teszi.
A hitelintézetek olyan - az OFE szerint pusztán szubjektív megítélés alá eső - feltételeket határoznak meg (például a lakossági hitelek kockázati tényezőinek alakulása, a hitelezők forrás-, valamint hitelvezetési költségeinek megváltozása), amelyek üzletpolitikai érdekek alá esnek, a fogyasztói érdekeket azonban sértik.
Az egyesület a tisztességtelen általános szerződési feltételek megszüntetése érdekében megkereste az OTP Bankot, a hitelintézet azonban jogszerűnek tartja eljárását, ezért az OFE közérdekű keresetet indít a jogszabálysértő gyakorlatot folytató legnagyobb magyarországi hitelintézet ellen - tartalmazza a közlemény.
A banki szerződések egyoldalú módosítása júniusban, az Országgyűlés fogyasztóvédelmi eseti bizottságának ülésén is szóba került. Akkor Schiffer Péter, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) főigazgató-helyettese elmondta: a felügyelet vizsgálja, hogy milyen feltételek mellett módosíthatják egyoldalúan szerződéses feltételeiket a bankok. A felügyelet nem ért egyet azzal, ha a módosításra túl általános magyarázatot ad a szolgáltató, s azt sem tartja jónak, ha a feltételek egyenlőtlenek - mondta a főigazgató-helyettes.
Földi Tamás, a Magyar Bankszövetség vezető közgazdásza az ülésen elmondta: a bankok a kritikákra megpróbálnak önszabályozással válaszolni. A bankszövetség vállalta, hogy összeállít egy listát arról, minek alapján lehet megváltoztatni a feltételeket. Ha a fogyasztó a módosítást nem fogadja el, biztosítani kell, hogy legyen ideje kiváltani a hitelt vagy elmennie egy másik bankhoz - tette hozzá.
A szerződésmódosításokkal kapcsolatos eljárások során a pénzintézetek kötelezettségvállalással visszaléptek a módosítástól, a kötelezettségvállalást ismertető levelükben azonban egyben a díjemelést is bejelentették az ügyfeleknek, ami a GVH-t aggodalommal tölti el - mondta az ülésen Torjákné Amberger Teréz, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ágazati irodavezető. Az irodavezető úgy vélekedett, hogy a fogyasztók csapdában vergődnek, mert hiába váltják ki a hitelt egy kedvezőbbre, nem lehetnek biztosak abban, hogy a feltételek nem változnak majd meg. A GVH annak érdekében, hogy ez a probléma ne ismétlődhessen meg, kezdeményezte az illetékes minisztériumoknál a hitelintézeti törvény módosítását.