A bajba jutott MÁV Általános Biztosító Egyesület - amelynek 195 ezer tagja van és 230 ezer gépjárművet biztosít - tagjai a csütörtökön délutáni közgyűlésen többórás ügyrendi vita és hosszas érdemi egyeztetés után elvetették a pótbefizetés lehetőségét. Az eseményen csak 200-220 szavazó jelent meg, illetve ennyien képviseltették magukat. A közgyűlés jelentős többséggel szavazta le az egyesület alapszabályának a pótbefizetést lehetővé tévő módosítását, így a befizetés mértéke már szóba sem került.
A felügyeleti biztosok jelezték, hogy a tőkehiány pótlásának elmaradása esetén rövid időn belül akár az összes engedélyt visszavonhatja a PSZÁF, amely már korábban felfüggesztette a MÁV ÁBE engedélyét, ami azt jelenti, hogy új tag nem léphetett be, új biztosítási szerződés nem köthetett április óta.
Szintén áprilisban a PSZÁF felügyeleti biztosokat rendelt ki a MÁV ÁBE-hoz, akik átvették a társaság irányítását. A biztosok elmondták a csütörtöki közgyűlésen, hogy amióta áttekinthették az egész egyesület tevékenységét, sokkal több problémát találtak, mint azt eredetileg feltételezték.
PM: azonnal vizsgálják az ügyet
A csütörtöki felügyeleti biztosi figyelmeztetések azóta valóra váltak: pénteken a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete kezdeményezte a pénzügyminiszternél a biztosítási egyesület engedélyének visszavonását, pontosabban annak előzetes jóváhagyását.
Ha megkapja a kérelmet, a Pénzügyminisztérium azonnal megvizsgálja az ügyet - jelezte a tárca pénteken, szintén közleményben. A pénzügyminiszter a döntés előtt felügyeleti jogkörében vizsgálni fogja: a PSZÁF milyen hatósági intézkedéseket tett, valamint azt, hogy fennállnak-e az engedély visszavonásának jogszabályi alapjai.
Stabilitást akar a PSZÁF
A PSZÁF pénteki közleményében hangsúlyozza a biztosítási piac működésének stabilitását, a 3,6 millió hazai kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással rendelkező járműtulajdonos és az Európai Unió polgárai biztonságának szavatolását. Márpedig pótbefizetés, tagdíj-kiegészítés nélkül a PSZÁF szerint az év végéig csak a már meglévő és várhatóan még felmerülő károk mintegy felére van eszközfedezet. A MÁV ÁBE közlése szerint az egyesület függő kárainak állománya jelenleg mintegy 10 ezer darab, amelyek értéke 9 milliárd forint.
A közgyűlési döntés nyomán a felügyelet a biztosítási törvény rendelkezéseinek megfelelően levélben kérte a pénzügyminiszter előzetes hozzájárulását a tevékenységi engedély visszavonásához. A miniszteri válasz időpontjához és tartalmához igazodva a felügyelet olyan ütemezést fog kialakítani, hogy az ügyfelek és a fogadó biztosítók számára megfelelő idő (30 nap) álljon rendelkezésre a döntés meghozatalához.
Átlátható megoldást akarnak
A felügyelet arra törekszik, hogy az átszerződés és a MÁV ÁBE kárfelelősségének a határnapja a biztosítási negyedévhez igazodjon. Ez technikailag a legegyszerűbb, és a biztosítottak számára a legátláthatóbb.
A tevékenységi engedély visszavonásával egyidőben a PSZÁF a biztosítási törvényben előírt kötelezettségének megfelelően gondoskodni fog arról, hogy a károk fedezetére szolgáló vagyon kizárólag a biztosítottak érdekében legyen felhasználható - hangsúlyozza a hivatalos közlemény.
Újabb bűncselekmények gyanúja
A felügyeleti biztosok a közelmúltban újabb bűncselekmény alapos gyanújára utaló eseteket fedeztek fel a MÁV ÁBE-nál. Ezek alapján a felügyelet újabb nyomozati eljárást kezdeményezett a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságánál.
Mint ismeretes, áprilisban a Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnoksága a "Fővárosi Főügyészség kijelölése alapján különösen nagy értékre elkövetett sikkasztás és pénzmosás megalapozott gyanúja miatt indított büntetőeljárást" egy akkor még hivatalosan meg nem nevezett egyesület vezetője és több társa ellen.
A MÁV ÁBE csütörtöki közgyűlésén a tagok még elvetették azt a kezdeményezést, amely szerint saját maguk adnák vissza engedélyüket a felügyeletnek, gyakorlatilag megszüntetve így az egyesület tevékenységét. A felügyeleti biztosok azt javasolták, hogy új pályázat kiírása helyett a tagok pótbefizetésével pótolják a tőkehiányt. Ez tagonként körülbelül 30-40 ezer forint lett volna, a saját tőke ugyanis jelenleg mínusz 5,555 milliárd forint (tavaly év végén még mínusz 3,422 milliárd volt).
Milliárdos tartalék áll rendelkezésre
A cég mérleg szerinti eredménye idén június 30-án mínusz 2,132 milliárd forint (tavaly év végén 4,179 milliárd volt), vagyis a biztosítási állomány továbbra is veszteséget termel. Ha az egyesület összeomlik, a tagok polgári jogi felelősséggel tartoznak a kárkifizetésekért, így azokat adott esetben polgári peres eljárásokban lehet behajtani rajtuk.
A biztosítónak tízezer darab, összesen kilencmilliárd forintra rúgó függőben lévő kára van, de ennél a tagoknak valamivel kevesebbért kell felelősséget vállalniuk, mert nagyjából milliárdos nagyságrendű tartaléka van még az egyesületnek.
Új pályázat lesz a kötelezőállományra
A közgyűlésen megszavazták, hogy új pályázaton értékesítik a szerződési állományukat. Kérdés, hogy a mostani PSZÁF-döntés után mi lesz a pályázattal. A közgyűlési döntés szerint a kgfb-állomány átruházására új pályázatot írnak ugyanis ki, független nemzetközi könyvvizsgáló által ellenőrzött adatok alapján. A csütörtöki rendezvényen felszólalók egy része szerint ugyanis nem megfelelően bonyolították le a korábbi, eredménytelen pályázatot. A PSZÁF felügyeleti biztosai által lebonyolított tender dokumentációját hat érdeklődő vette meg, de végül egyetlen ajánlat sem érkezett.
Már csak nevében volt MÁV
A Vasutas Biztosítási Szervező Kft. biztosítási brókerként jött létre 1999-ben azzal a céllal, hogy a MÁV saját brókereként közreműködjön a vasúthoz kapcsolódó biztosítási szerződések létrehozásában. Ebből nőtte ki magát a MÁV ÁBE, amely 2001. július 1-jén kezdte meg működését.
Kezdetben a MÁV különféle biztosításaira szakosodott, de két évvel később már felvette a termékpalettára a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb-t) is. Miután az egyesület vezetői egyre inkább ebben láttak üzleti lehetőséget, fokozatosan ebbe az irányban haladtak, mígnem 2007 november-decemberében már 200 ezer ügyfélre tettek szert. Időközben a MÁV "kiszállt" az egyesületből, így már csak a neve idézi a vasutat.