Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) munkaegészségüggyel kapcsolatos feladatai 2007 elején átkerültek az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőséghez (OMMF). Emiatt, valamint az utóbbi időben bekövetkezett jogszabályi változások miatt szükségessé vált a foglalkozás-egészségügyi szolgáltatással kapcsolatos előírások módosítása. A Szociális és Munkaügyi Minisztérium javaslata jelenleg közigazgatási egyeztetés alatt áll. A rendeletmódosításhoz fűzött szakmai indokolás egy olyan, sokakat érintő, sürgősen rendezendő problémát is felvetett, amelynek rendezéséhez törvénymódosítás is szükséges.
Az utóbbi évek ellenőrzési dömpingjének köszönhetően feltehetőleg minden munkáltató tudja már, hogy a munkavédelmi előírások értelmében a munkahelyen vagy annak közelében kötelező a dolgozók számára úgynevezett foglalkozás-egészségügyi szolgálatot biztosítani. Régebben üzemorvosi szolgálatnak nevezték ezt a fajta egészségügyi szolgáltatást, amelyet akkoriban az állam ingyenesen biztosított. A rendszerváltás után azonban ezen a téren is változott a helyzet, és a munkáltatókra terhelték a foglalkozás-egészségügy nem kis terhet jelentő finanszírozását. Eltérő megállapodás hiányában ugyanis a veszélyességi besorolástól függően munkavállalónként évi 5-10 ezer forintot kell a munkaegészségügyi ellátásért fizetni.
Ki fizesse a szakrendelésen elvégzett vizsgálatot?
A gyakorlatban komoly gondot jelent, hogy ki fizesse a szakrendelésen való részvétel költségét, ha a munkaköri alkalmasság megállapítása érdekében van szükség a dolgozó beutalására, vizsgálatára. A munkavédelmi törvény ugyanis a munkavállalók alkalmazását előzetes, bizonyos esetekben pedig időszakos munkaalkalmassági vizsgálatokhoz is köti. A vizsgálatok elvégeztetéséért a munkáltató felelős, ráadásul a törvény kifejezetten rögzíti azt is, hogy ezeket a költségeket nem lehet a munkavállalóra hárítani.
A munkaalkalmasság megállapítására a foglalkozás-egészségügyi szolgáltatást nyújtó orvos illetékes. Gyakran előfordul azonban, hogy további vizsgálatokra is szükség van ennek keretében: tüdőszűrésre, röntgenre, szemészeti vagy ultrahangvizsgálatra. Ezek pedig csak a szakrendelésre történő beutalással végezhetők el.
Az egészségbiztosítási törvény tavaly január 1-jétől hatályos rendelkezése alapján azonban a szakrendelésre utalt munkavállalók vizsgálatát - hacsak azok nem foglalkozási betegség vagy üzemi baleset miatt váltak szükségessé - nem lehet az Egészségbiztosítás Alap terhére, ingyenesen igénybe venni - olvasható a szociális tárca előterjesztésében.
A foglalkozás-egészségügyi szolgáltatásról szóló rendelet ma kimondja, hogy a szolgálat az Egészségbiztosítási Alap terhére igénybe veheti a mentőszolgálatot, orvosa pedig szakrendelésekre, illetve háziorvosi ellátásra utalhatja a társadalombiztosítási jogviszonnyal rendelkező munkavállalót. Ez az előírás tehát ellentmond a fent idézett törvényi előírásnak, így a tervek szerint törölni fogják. A vitás helyzet azonban ezzel sem oldódik meg, mivel az alkalmassági vizsgálatokat továbbra is kötelező elvégezni. A költségek nem terhelhetők a munkavállalóra, de méltánytalan az is, hogy a munkáltató - aki egyébként fizeti a dolgozó után a járulékokat - így gyakorlatilag kettős finanszírozásra kötelezett.
További kérdéseket vethet fel az előzetes munkaalkalmassági vizsgálat. A jelenlegi szabályozás szerint ugyanis a foglalkoztató köteles a laborvizsgálat vagy a vendéglátásban kötelező tüdőszűrés költségeit viselni. A vizsgálat elvégzéséig a dolgozó nem is állhat munkába. Az viszont csak a munkába állást követően, a próbaidő alatt derülhet ki, hogy az illető a feladatai ellátásra egyéb okból alkalmatlan. Ilyenkor újabb potenciális dolgozót keres a munkáltató, és az újonnan jelentkező vizsgálatát ugyancsak neki kell kifizetnie.
Állami finanszírozást javasol a tárca
A Szociális és Munkaügyi Minisztérium az Egészségbiztosítási Alap terhére történő finanszírozás visszaállításában látná a probléma megoldását, egészen addig, amíg a foglalkozás-egészségügy átfogó rendezésére nem kerül sor. Ehhez azonban törvénymódosításra van szükség.
A problémát minél gyorsabban meg kellene oldani, mert az ellenőrzések tapasztalatai szerint egyre gyakoribb az alkalmassági vizsgálat nélküli foglalkoztatás - éppen azért, mert a vizsgálatok költségeit a munkáltatók nem vállalják. Így olyan munkavállalók kerülhetnek be a munkahelyre, akiknek az egészségi állapota nem megfelelő, vagy a sérülékeny csoportba tartozó személyeket a munkáltató fel sem vesz - utal rá a szakmai előterjesztés.