Putyin a közlekedésért is felelős első helyettesét, Szergej Ivanovot bízta meg a helyzet rendezésével már hétfőn, azzal, hogy szükség esetén költségvetési pénzt is felhasználhat, mivel most, az iskolaév kezdete előtt néhány nappal a legfontosabb az, hogy az üdülő családok idejében hazatérhessenek.
A Kommerszant című lap értesülése szerint a közlekedési minisztériumban a szövetség helyzetéről és a tanévkezdésig való működtetéséről tanácskoztak Igor Levityin miniszter, az AiRUnion társaságainak állami tulajdonban lévő részéért még felelős Állami Vagyonkezelő, a Rostechnologii állami korporáció - az állami pakettek várományosa -, a krasznojarszki terület vezetése, a repülésügyi főhatóság, valamint a négy legnagyobb orosz légitársaság képviselői, de nem volt jelen Borisz Abramovics, a KrasAir - a legnagyobb AiRUnion-társaság - vezérigazgatója és fő magánrészvényese, aki az AirBridge Zrt. 49 százalékának tulajdonosaként közvetve a Malév résztulajdonosa is.
A tanácskozáson a Rostechnologii leszögezte, hogy minden tőle telhetőt elkövetett a szövetség érdekében, amikor a múlt héten néhány napra elegendő kerozin kifizetésére adott garanciákat, és reméli, hogy a továbbiakban a tulajdonosok - az állam és a magánszemélyek - önállóan megoldják problémáikat.
A konkurens légitársaságok vállalták, hogy a járataikon lévő szabad helyeken elviszik az AiRUnion utasait, de ez messze nem lesz elegendő és különjáratok szervezésére lesz szükség, ám az nem derült ki az ülés végéig, hogy ezekért ki fog fizetni. Ugyanakkor a négy nagy társaság már megállapodott arról, hogy melyik szállítja majd az AiRUnion mely járatainak utasait, vagyis felosztották egymás között a szövetség járathálózatát.
A Kommerszantnak a tanácskozás résztvevői közül többen elmondták: csupán a legközelebbi napokról esett szó, a távolabbi jövő kérdése fel sem merült, azt majd az idő eldönti. A nyilatkozók többsége azonban úgy vélte: az AiRUnion társaságainak nincs jövőjük, és a legvalószínűbb lehetőség a csődeljárás megindítása.
Gyanús ügyletek a háttérben
Közben az ügyészség is érdeklődni kezdett a járatok késése ügyében: egyelőre azzal foglalkozik, hogy a társaságok eladósodása és az emiatt keletkező üzemanyaghiány súlyosan sértette az utasok jogait, de törvénybe ütközőnek tekinti a hatóság a gépek feltankolásának megtagadását is. Nem tartják kizártnak azt sem, hogy büntetőeljárást is indítanak majd, ha a nyomozás kimutatja, hogy az AiRUnion társaságai csalást követtek el, amikor jegyeket adtak el, noha tudták, hogy nincs pénz üzemanyagra a járatok indításához.
Az AiRUnion helyzete a múlt héten fordult válságosra, amikor nagyon sok járatának indulása többnapos halasztást szenvedett különböző repülőtereken, mert nem kapott kerozint.
Pénteken az Ilyushin Finance lízingcég csődeljárást kért a KrasAir, a szövetség legnagyobb társasága ellen, szakértők azonban emlékeztettek rá, hogy az AiRUnion másik társasága, a DAL ellen már jóval korábban benyújtottak ilyen kérelmet a hitelezői, de az ügy húzódik.
Az AiRUnion szövetség az egységes részvénytársasággá alakulás folyamatában van, de a magánrészvényesek és a résztulajdonos állam között vita van arról, hogy melyiknél van a meghatározó többség, továbbá Abramovicsék ellenzik, hogy az állam kezében lévő tulajdonrész a terveknek megfelelően a Rostechnologii korporációhoz kerüljön. Ezért a szakmában már felmerült, hogy a csődközeli helyzetet Abramovics szándékosan idézte elő, és a szakértők szerint erre utal, hogy a fivérek többi társasága - így a Malév és a Sky Express - változatlanul normálisan működik.