Az Apollo Tyres Ltd. úgy döntött, visszavonja a Gyöngyösön létrehozandó Európai Gyártási és Fejlett Technológiai Központtal kapcsolatos kezdeményezését. A döntésre azt követően került sor, hogy a 200 millió eurós zöldmezős beruházással kapcsolatos adminisztratív eljárások váratlan késedelmet szenvedtek - áll az [origo]-hoz eljuttatott közleményben.
A vállalat döntésével szükségtelenné válik a beruházással kapcsolatban kiírni tervezett, a helyi lakosságot feltételezhetően megosztó népszavazás is. Az Apollo Tyres továbbra is eleget kíván tenni azon kötelezettségének, hogy európai partnereinek a legmodernebb abroncsokat szállítsa, ezért az abroncsgyár számára alternatív helyszínt keres Magyarországon vagy Európában.
Az Apollo Tyres Ltd. 2008 januárjában jelentette be, hogy Gyöngyöst választotta első tengeren túli zöldmezős beruházása, egy 200 millió euróból megépülő és mintegy 1000 közvetlen, új munkahelyet teremtő abroncsgyár helyszínéül. Az Apollo Tyres azóta megalapította magyarországi leányvállalatát, létrehozott egy információs irodát Gyöngyösön és megindította a tervezett beruházás engedélyezési eljárásait.
Ezt követően szerzett tudomást arról a kezdeményezésről, melynek célja a projekt megvalósításának megakadályozása volt egy helyi népszavazás útján - olyan indokok alapján, melyeknek a cég szerint semmi közük az Apollo Tyres által is alkalmazott modern abroncsgyártási módszerek és szigorú szabványok mai realitásához.
"Az Apollo Tyres gyártás- és terméktechnológiája minden olyan piacon pontosan megfelel minden környezetvédelmi szabványnak és törvényi előírásnak, ahol a cég gyártói tevékenységet folytat. Az Apollo Tyres a Világbankhoz tartozó International Finance Corporation (IFC) ügyfele; működésének környezetvédelmi kereteit az IFC előírásai határozzák meg, melyek betartását rendszeresen ellenőrzik. Az Apollo termékei rendelkeznek az E-tanúsítvánnyal, melyet minden, termékeit Európában értékesítő gyártónak meg kell szereznie. Az Apollo Tyres az Európai Bizottság által előírt nyersanyagokat használja, és már ma megfelel azon előírás-módosítások többségének, melyeket az EU 2010-ben tervez bevezetni az abroncsgyártás területén." - áll a közleményben.
Az Apollo Tyres gyöngyösi kivonulásról szóló döntéssel meg kívánja előzni, hogy az abroncsgyár-építésről népszavazás megossza a helyi lakosságot. Szociálisan érzékeny és a családi, közösségi értékekre nagy súlyt helyező vállalatként az Apollo Tyres nem kíván ilyen megosztottságot és békétlenséget szítani Gyöngyös polgárainak körében.
Azok a problémák és késedelmek, melyekkel a gyöngyösi hatóságok szembesültek a szükséges földterület megszerzése során, valamint a helyi közösség megosztásának potenciális veszélye, a Gyöngyösön tervezett beruházás újragondolására kényszerítették az Apollo Tyrest - írja a közlemény.
A fentiek eredményeképpen az Apollo Tyres visszavonja kezdeményezését, hogy abroncsgyárat építsen Gyöngyösön. Egyben arra kéri a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht-t, hogy jelöljön meg olyan alternatív helyszíneket, ahol az Apollo Tyres hatékonyabban mutathatná meg az általa alkalmazott technológiákat, gyártási rendszereket és eljárásokat, miközben a régió lakossága is teljes mértékben részesülhetne a beruházás előnyeiből. Az Apollo Tyres ezzel egy időben megkezdi a céljainak megfelelő alternatív európai helyszínek felkutatását is.
Bár a döntésnek az eddig a projektbe fektetett nem kevés idő és pénz miatt rövid távú pénzügyi és erőforrás-gazdálkodási következményei lesznek, az Apollo Tyres pontosan tisztában van azzal, hogy erre a lépésre szükség volt annak érdekében, hogy mielőbb megépülhessen az európai abroncsgyár és hogy érvényesülhessenek annak a közösségnek a hosszú távú érdekei, amellyel együtt fognak dolgozni.
Daróci Dávid kormányszóvivő az MTI-nek elmondta: a kormány az új helyzetben arra törekszik, hogy megfelelő helyet találjon Magyarországon, ahol befogadnak egy 900 új munkahelyet teremtő, 200 millió eurós, zöldemzős beruházást, de - mint mondta - kemény tárgyalásokra számít azután, hogy az Apollo Tyres vezetői azzal indokolták döntésüket, nem mennek oda, ahol nem szívesen látják őket.
A tervek szerint 900 embernek adtak volna munkát
Az üzemben a tervek szerint az első szakaszban évi hét millió gumiabroncsot gyártottak volna és 900 új munkahelyet szerttek volna biztosítani a környék dolgozóinak.
Összehasonlításként: a Hankook dunaújvárosi gyára évi tíz millió darabot fog előállítani, ha eléri a teljes kapacitást. Az Apollo Tyres a Magyarországon gyártott termékeit az európai piacon eladásra kínált személyautókra és terepjárókra szánja. Az 1975-ben alapított Apollo Tyres Indián kívül a Dél-afrikai Köztársaságban és Zimbabwében nyitott gumiabroncsgyárat. Éves bevétele tavaly meghaladta az egymilliárd dollárt.
Az Apollo Tyres gyár helyzetét már az elején bonyolította, hogy a bejelentés után azonnal aláírásgyűjtésbe kezdtek a beruházás megakadályozása érdekében a Civilek a Mátraalján Mozgalom. Fehér Attila, a szerveződés szóvivője korábban közölte: a tervezett üzem szerintük veszélyezteti a szőlő és gyümölcstermesztéséről ismert Mátraalja környezetét, illetve a technológia károsíthatja a gyárban dolgozók egészségét. Úgy vélekedetett: az indiaiaknak ígért 7-9 milliárd forintnyi állami támogatást inkább a helyi kis- és középvállalkozások segítésére kellene fordítani.