A tartósan száz dollár fölötti olajárak miatt újragondolják a világ nagy hajógyártói az iparág jövőjét. A megújuló energiaforrások és a hibridek egyre nagyobb teret nyernek, így még a vitorlások is feltámadhatnak a kereskedelmi hajózásban.
A világ legnagyobb vitorlás jachtokat gyártó cége, a francia Bénéteau SA - hagyományos vevőin túllépve - a motoros jachtok piacára is be akar törni. Minderről Bruno Cathelinais, a társaság igazgatótanácsi elnöke nyilatkozott a német Frankfurter Allgemeine Zeitungnak. A nemzetközi hitelválság ugyanis megrendítette a bizalmat a turisztikai és szabadidőszektorban, ahová a befektetők a Bénéteau-t is sorolják. Így június óta a cég értéke egyharmadával csökkent, egymilliárd euróra, ami körülbelül a vállalat egyéves árbevételének felel meg.
Cathelinais ezért állt elő a motoros jachtok tervével. E szegmens hétszer nagyobb, mint a vitorlásoké. A francia vállalat a motoros piac két nagy olasz szereplője, a Ferretti és az Azimut mellé szeretne felzárkózni 2015-re. Elsősorban a 20-26 méteres hajók kategóriában tervezik az előretörést. Mindez a német lap szerint azért is meglepő, mert sokan az olajkorszak végéről beszélnek, és immár a teherhajózásban is felvetődött, hogy ismét a szél erejét kéne felhasználni a tengeri szállításban.
Nem veszik a hibridjachtokat
"Természetesen egyszer majd tényleg elfogy az olaj, és ágazatunknak erre fel kell készülnie. Ezt is tesszük" - mondja erre Cathelinais. A Bénéteau így például motorgyártókkal készül együttműködésre. Üzemanyagtakarékos rendszerek kifejlesztésén dolgoznak: két évvel ezelőtt először dobtak piacra olyan hibridmotort, amelyet vitorlás katamaránra szereltek. Akkumulátorai menet közben, pontosabban vitorlázás közben töltötték fel magukat.
Ám a hibridjacht iránti kereslet jelentősen visszaesett az első, sikeres év után. Az ökojármű ugyanis lassabb és drágább a hagyományos verzióknál. Ennek ellenére Dieter Gust, a Bénéteau leányvállalata, a CNB ügyvezetője bízik benne, hogy forgalmuk hetven százalékát hamarosan a hibridek fogják kitenni. A motoros jachtok piaca mindeközben sokkal dinamikusabban fejlődik.
A keresletet elsősorban Kelet-Európa és Kína hajtja fel. Itt egy vitorlásra várhatóan továbbra is kilenc eladott motoros hajó jut majd. A Bénéteau részesedése jelenleg hat százalék Európában, ám a franciák felvásárlásokkal tovább szeretnék növelni részarányukat. (A vitorlások világpiacán 23 százalékos a részesedésük.)
A GE is készül a hibridkorszakra
Nemcsak a francia jachtgyártó gondolkozik az ökoverziókon. A General Electric (GE) ecomagination programjában az új hibrid technológiák csökkentik a károsanyag-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást is - közölte a cég az [origo]-val. A GE tavaly mutatott be egy hibrid meghajtású mozdonyt, amely EvolutionR névre hallgat, de üzemanyagcellás buszon, egy terepjáró dömperen, valamint vontatóhajó-motoron is dolgoznak.
Az üzemanyag-takarékos hajókra már csak azért is nagy szükség lenne, mert a BBC szerint a hajózás juttatja a levegőbe a globális felmelegedést okozó szennyezőanyagok négy százalékát. A General Electric a C-MAR csoporttal együttműködésben mutatta be új hibrid meghajtású vontatóhajó-motor technológiáját. Az új rendszer egy V228-as vagy V250-es közepes fordulatszámú dízelmotort, egy akkumulátort, egy generátort, illetve vezérlő technológiákat tartalmaz, amelyek csökkentik a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.
Egy német kísérlet
A spórolás a németektől sem áll távol. Egy ottani vállalkozás 160 négyzetméteres kite-tal, vagyis parasailing (sikló)ernyővel húzná át például az Atlanti-óceánon a teherhajókat. Kísérletükben az MS Beluga SkySails-szel Venezuelába juttattak el januárban egy hatalmas szállítmányt.
Ezzel a technológiával, a hajóhoz "kötözött" siklóernyővel akár napi 1560 dollárral is csökkenthető a tervezők szerint az üzemanyag-felhasználás. Nagyobb, akár ötezer négyzetméteres ernyőkkel még jelentősebb megtakarítást lehetne elérni.
A kite-okat számítógépek vezérlik, és a széliránytól majdhogynem függetlenül vethetők be. Az ernyők a víz felszínétől 100-300 méterre vannak, így olyan magasságban hasznosítják ezt a természetes erőforrást, amit a régi vitorlások nem érhettek el. Ebben a magasságban a légáramlatok erősebbek, stabilabbak és kiszámíthatóbbak. A tervezők szerint a siklóernyők használata 10-35 százalékkal csökkentheti a hajók üzemanyag-felhasználását.
A francia bortermelők inkább vitorláznának
Idén júniusban francia bortermelők úgy határoztak, hogy a növekvő üzemanyag-költségek miatt vitorlással juttatják el Írországba termékeiket. Egy 108 éves hajót béreltek ki, és a Compagnie de Transport Maritime a la Voile (CTMV) francia cég 30 ezer palack bort vitt Dublinba. Bár a hajó csak fele olyan gyorsan haladt, mint modern vetélytársai, a nyolc csomós sebesség is elég volt a bortermelőknek.
A CTMV ezek után azt tervezi, hogy saját vitorlást épít magának. A Francia Hajótulajdonosok Szövetsége szerint ugyanis a vitorlások a közeljövőben a nemzetközi hajószállítások 5 százalékát is megszerezhetik. Ez első pillantásra nem tűnik soknak, de a világkereskedelem 90 százaléka bonyolódik a tengereken, ez tehát igenis tekintélyes forgalmat jelenthet a közeljövőben.
Egy skandináv koncepthajó
A skandináv hajógyártó cég, a Wallenius Wilhelmsen (WW) már három éve előállt egy koncept-hajóval, pontosabban annak a modelljével. A vállalat tudja, hogy a koncepció soha nem fog megvalósulni ebben a formájában, hozzájárulhat azonban ahhoz, hogy a jövőben energiatakarékosabb járműveket gyártsanak.
A modell neve E/S Orcelle, és különlegessége, hogy úgynevezett zéró-emissziós jármű, annak ellenére, hogy 15 csomós sebességre lenne képes. Az Orcelle elvileg 10 ezer autó szállítására lenne alkalmas, ha megépítenék 14 futballpályányi rakterével együtt. A nulla emisszió pedig azt jelenti, hogy a hajó semmilyen káros anyagot nem bocsátana ki a környezetbe.
Ezt négyféle módszerrel éri el az Orcelle: egyrészt a szelet óriási, merev vitorláival fogja munkára, de a hatalmas függőleges "szárnyakon" napelemeket is elhelyeznének. Ezen kívül a hullámzás energiáját a hajó oldalára, fenekére szerelt berendezések, "uszonyok" hasznosítanák, miközben az állandó energiaforrást üzemanyagcellák biztosítanák. (E cellák vég- illetve mellékterméke víz, miután hidrogénből és oxigénből "csinál" energiát az üzemanyagcella.)