A borúlátó előrejelzéseknél is rosszabb eredményeket voltak kénytelenek elkönyvelni az európai autókereskedők a nyári hónapokban. Különösen az augusztus mutatott fájó eredményeket: a spanyoloknál 27, a magyaroknál 26,5, az olaszoknál 25, a németeknél 10,4, a franciáknál pedig 7,1 százalékkal kevesebb új személykocsit helyeztek forgalomba az elmúlt év ugyanezen időszakához képest.
A piacelemző JATO adatai szerint a kép vegyes, mert miközben FIAT-okból Olaszországban 21,3 százalékkal több, a General Motors termékeiből 9,9 százalékkal, Fordokból 8,8, a BMW modelljeiből 5 százalékkal kevesebb kelt el. A végleges adatok szerint az elmúlt hónapban a kontinensen 5,3 százalékkal esett az új személyautók piaca.
A jelentős visszaesést a drága üzemanyaggal, a munkavállalók bizonytalan helyzetével, a túlvállalt hitelezők tömegével, a telített piaccal magyarázzák, valamint azzal, hogy a leendő vevők az újdonságokra várnak. Őszre több tömegmodell bevezetését ígérik a gyártók, ám ez önmagában még nem okozhatna ekkora zuhanást, mert ez minden évben így van. A szokásos menetrend szerint a holtszezonnak számító nyár és a szabadságolások idején állnak át a típusváltásra a gyártók, és jelentős premierjeiket őszre időzítik, a legtöbbet az októberben nyíló párizsi autószalonra.
A spanyol szalonok pangását az említettek mellett azzal is magyarázzák, hogy nyolc éve a legmagasabb a kamatszint, és egyaránt tizenöt éves rekordot ért el az infláció, valamint a munkanélküliség.
Magyarországon is érezhető a visszaesés
A negatív európai trendből a magyar piac sem maradt ki. Júliusban 10 százalékkal estek, augusztusban viszont már zuhantak az újszemélyautó-eladások: az utolsó nyári hónapban 11,2 ezer új személyautót helyeztek forgalomba, ami a Datahouse adatai szerint 26,5 százalékkal kevesebb, mint tavaly. Az év elején még a kishaszonjármű-piacban bíztak a kereskedők, de hiába, augusztusban 19,8 százalékos volt a kategória visszaesése, igaz, a nyolc hónapos mérleg még 3,7 százalékos többletet mutat. Pontosan 3,3 százalékkal emelkedett az 1367 darabos nehéz-teherautók piaca - írja a Népszabadság.
Személyautókból és 3,5 tonnás összgördülő tömeget meg nem haladó tehergépkocsikból az első nyolc hónapban összesen 128,9 ezer kelt el itthon, ami éves szinten 7600 darabos mínuszt és 5,9 százalékos csökkenést jelent. A kereskedők szerint kár illúziókat kergetni, továbbra is legfeljebb 170 ezer személyautó és húszezer teherautó a magyar piac valós teherbíró képessége.