Működnek még azok a gyártósorok, ahol hengerfejek, főtengelyek és blokkok készülnek. A GM Powertrain szóvivője, Légrádi Edit a Népszabadság érdeklődésére elmondta, hogy a beszállítói igények visszaesése miatt a műszakcsökkentések és leállások után negyven ember munkaszerződését már nem hosszabbították meg. Ők nem a hétszáz fős saját állományba tartoznak, hanem a külső cégtől kölcsönzött 150 munkás közül kerültek ki - tette hozzá.
Tavaly 434 ezer motor készült Szentgotthárdon, idén is hasonló mennyiséget terveztek, ám ez végül hatezer darabbal kevesebb lesz.
Az Audi körül is szorul a hurok
Nem lassított eddig a győri Audi Hungaria, ám világszerte csökken a kereslet az új autók iránt, ami a szentgotthárdi GM Powertrain üzemhez hasonló lépésekre kényszeríti majd a többi céget is. A magyar járműiparban százezer embert foglalkoztatnak, a magyar export ötödét adó Audi hatezer, a Bosch hatezer, a Suzuki hatezer, a GM hétszáz embert foglalkoztat.
Az esztergomi Magyar Suzukinál tartják a háromszázezer darabos tervet, ami jó hír a Suzukival kapcsolatban álló és mintegy húszezer embert foglalkoztató beszállító cégeknek. Az már kevésbé, hogy a 2009-es számokról nehéz bármit is mondani, mert ez az igencsak bizonytalan piaci előrejelzésektől függ.
Csökkenő kereslet, zsugorodó autópiac
Ami már biztos, hogy 1998 óta ez volt a legrosszabb szeptember az autópiacon: az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) adatai szerint az első kilenc hónapban 4,4 százalékkal, csak szeptemberben 8,2 százalékkal estek az újszemélyautó-eladások, ez pedig valamennyi magyarországi járműgyártót és beszállítót érinti. Az EU- és CEFTA-piacokon az Opel 10 százalékkal, a Suzuki 7,6 százalékkal, a Volkswagen-csoport 2,8 százalékkal kevesebb új autót adott el, ami éves szinten a három magyarországi gyárral rendelkező konszernek esetében 180 ezer autós mínuszt jelent, és ennél is rosszabbak a 2009-re szóló előrejelzések.
A Global Insight a 2009-es teljes európai piacra szóló 22,6 milliós előrejelzését 21,9 millió személyautóra mérsékelte, ami a számítások szerint három gyár teljes bezárását, első lépcsőben közvetlenül húszezer munkahely megszűnését jelenti, a beszállítóknál pedig további harmincezer fős leépítéssel lehet számolni - írja a Népszabadság.
A beszállítókat is elérte a válság
Az autóbiztonsági és utasvédelmi eszközöket gyártó sopronkövesdi Autolivnél 26 munkatársat küldenek el. A Kisalföld szerint a sopronkövesdi gyárban egyes munkaterületek ellátásánál szerződést bontottak az alvállalkozókkal, s a feladatokat belső munkaerővel látják el. A megüresedett állásokra takarékossági okokból nem vesznek fel új embereket. A cég 70-nél több autógyárral áll kapcsolatban, és ezek közül jó néhány egy-két hétre leállt, s ez tükröződik az októberi megrendelésekben.
A gumi és műanyag csatlakozástechnikai elemeket gyártó Veritas Kft.-nél Dunakilitin száznál több dolgozónak, köztük bedolgozó bérmunkaerőnek is felmondtak, s októberben további elbocsátások várhatók.