A főtitkár szerint az sem kizárt, hogy befagynak az árak, ugyanis a verseny miatt senki sem meri megkockáztatni az ipari áremelkedések áthárítását. Bizonytalanságot jelent még a forint árfolyamának alakulása: ha tartósan gyenge szintet mutat az euróval szemben, az nyilvánvalóan nem kedvez az importnak. Ez kívánatos az élelmiszer-kereskedelemben (így a hazai beszállítók relatíve olcsóbbak lesznek), de azt nem szabad elfelejteni - teszi hozzá Vámos -, hogy a feldolgozóipar nagyobb importőr, mint a kereskedelem.
A ruházati vagy szórakoztató, illetve háztartási elektronikai termékeket forgalmazóknál más a helyzet, a magas importkitettség miatt elvileg emelkednie kellene az áraknak, de a fogyasztás várható visszaesése miatt itt sem érvényesíthető nagyobb mértékű áremelési igény. Mindent összevetve, a kereskedők valószínűleg a saját profitjuk terhére lesznek kénytelenek tartani a jelenlegi árszintet, sőt - főleg azoknál a termékeknél, amelyek árszerkezetében magas a szállítási költség - lefaragnak az árrésből.
Az élelmiszer-kereskedelem lehet a húzóágazat
Azt még nehéz megbecsülni, hogy az egyes termékkategóriákat miként érinti majd a fogyasztás lassulása, ám Kui János, a GfK Hungária piackutató kereskedelmi kutatásokért felelős vezetője szerint az már most látszik, hogy az iparcikkeknél, a tartós fogyasztási cikkeknél számolni kell visszaeséssel. A ruházati termékeknél még nem mutatkozik a válság hatása, tekintettel a piaci akciókra. Az élelmiszernél is "van még lejjebb", de vélhetően nem ez a terület húzza majd vissza a teljes kiskereskedelmi forgalmat.
Élelmiszerből a mostaninál kevesebbet már nem nagyon vásárolhat a lakosság - ezt már Vámos György állítja, aki szerint 2009-ben megállhat a szegmens visszaesése. Az elemzők szerint a fogyasztási szerkezeten belül van még mozgástér, a jelentős árelőnyt nyújtó kereskedelmi saját márkás termékek súlya növekedhet. Az iparcikk- és a ruházati kereskedelem jövője egyelőre talány.
Kevesebb elektronikai cikk, az is hitel nélkül
Az elektronikai termékeknél szinte természetes a további forgalomcsökkenés, de ebben a szegmensben sem egyöntetű a kép: a háztartási termékek forgalma vélhetően nem csökken olyan jelentősen, mint a szórakoztató elektronikai cikkeké.
A különböz gépek beszerzése (például egy mosogatógép vásárlása) már nem férnek bele a családi költségvetésbe, áruvásárlási hitelhez pedig nehezebben lehet majd hozzájutni - szól a prognózis. Ráadásul a bizalmi válság miatt kevesebben is gondolkodnak el (még ha jó adósok lennének is) áruhitelen.
A ruházatnál nem várható a jelenleginél erőteljesebb mennyiségi visszaesés, ám a fogyasztás eltolódhat az olcsó szegmens irányába. Bővülő kereslettel számolhatnak a teljes piac immár 4 százalékát magukénak tudó használtruha-kereskedők és a rendkívül olcsó hipermarketek, illetve kínai üzletek - írja a Napi Gazdaság.