Vásárlási kisokos - a fogyasztó jogai

Vágólapra másolva!
Karácsony közeledtével milliók keresik fel a különféle üzleteket, hogy ajándékokkal lepjék meg szeretteiket. Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) összeszedett néhány információt, amelyek segíthetnek abban, hogy megkíméljük magunkat egyes bosszúságoktól.
Vágólapra másolva!

A leértékelt árura is ugyanazok a jogok vonatkoznak minőségi kifogás esetén. Előfordul, hogy a kereskedők azzal hárítják el a vásárló minőségi kifogását, hogy "akciós termékre nem vonatkozik a garancia", pedig a leértékelt terméknél pontosan ugyanolyan jogok (kijavítás, kicserélés, szerződéstől való elállás) illetnek meg minket, mint teljes áru "társaiknál". Ez alól csupán egy kivétel van. Amennyiben a helyszínen a kereskedő felhívja figyelmünket a termék valamely hibájára, és egyértelműen közli, hogy a leértékelés oka az adott hiba, akkor ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.

Több vásárló is találkozott már azzal, hogy amikor az üzletbe (a vásárlás helyére) vitte vissza a meghibásodott terméket, ott továbbküldték őt a szervizbe, mondván a termék javítható, így a szerviz az illetékes. Pedig a jogszabályok alapján mi választhatjuk meg, hogy a terméket meghibásodás esetén a vásárlás helyére, vagy a szervizbe visszük vissza. Amennyiben mi az előbbit választjuk, az üzlet köteles intézkedni a termék kijavíttatásáról vagy annak cseréjéről.

Bármikor előfordulhat, hogy vissza szeretnénk vinni a megvásárolt ajándékot valamilyen oknál fogva. A jogszabály azonban csak minőségi kifogás esetén ír elő kijavítást, cserét, vagy a vételár visszafizetését. Egyéb esetekben a kereskedő jóindulatán múlik, hogy kicseréli-e a nem tetsző terméket. Éppen ezért a OFE mindenkinek azt javasolja, hogy már a vásárláskor tájékozódjon, van-e lehetőség arra, hogy a vásárolt árut visszavigye. Az esetleges félreértések elkerülése érdekében pedig a kereskedő ígéretét, vállalását írassuk rá a blokkra.

A magyar jogrendszer nem ismeri a levásárlás fogalmát. Így - minőségi kifogás esetén - nem vagyunk kötelesek elfogadni a kereskedő azon ajánlatát, hogy "vegyünk valami mást" a hibás termék helyett. Ezt az ajánlatot ilyen esetben csak akkor fogadjuk el, ha valóban megfelelő számunkra, ellenkező esetben ragaszkodjunk a kijavításhoz, kicseréléshez, vagy a teljes vételár kifizetéséhez!

Számos olyan esetben, amikor nem üzletben vásárolunk (pl. internetes vásárlás, teleshopping; termékbemutató, házaló kereskedés stb.), speciális jogaink vannak, melyek közül a legfontosabb, hogy 8 munkanapon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!