A múlt hónapban 12 817 új személyautó kelt el Magyarországon, 17 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A jelentős visszaesés a pénzügyi válság kedvezőtlen hatásaival magyarázható. A piaci szereplőknek - importőröknek és a finanszírozóknak egyaránt - gondot jelent a rendkívül hektikus devizaárfolyamokhoz igazítani a listaárakat, nem beszélve arról, hogy a jelenlegi helyzetben szinte lehetetlen megjósolni a várható forgalmat.
Számos vállakozás a szigorúbb hitelfeltételek és a nehéz pénzügyi helyzet miatt későbbre halasztja a járműbeszerzést. A bizonytalan piaci állapotokat jól jellemzi, hogy az autókereskedők rendre újraszámolják a jövő évi árakat, pedig ilyenkor rendszerint már készen szoktak lenni a listák, ám a bankok, finanszírozók folymatosan módosítják a feltételeket - írja keddi számában a Népszabadság.
Az elmúlt időszakban elsősorban a telített piac szabott gátat a forgalombővülésnek az autópiacon, amit most a gloáblis krízis tetéz. A szigorodó hitelkondíciók komoly problémát okoznak, mivel a magyar autópiacon az eladott új autók négyötödét részletre vagy tartós bérletre vásárolják meg.
Az irreálisan vonzó ajánlatok miatt az utóbbi években összesen - 40 milliárd forint értékben - 24 ezer autót kellett visszavenni Magyarországon. A normális piaci állapotok kialakítása érdekében a piaci szereplőket tömörítő szervezetek összefogtak, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete, a Magyar Lízingszövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége által létrehozott munkacsoport célul tűzte ki, hogy biztonságos üzleti feltételeket teremt a piacon a vásárlók és az ágazatban dolgozó 70 ezer ember érdekében.
Az újonnan létrehozott ágazati testület szerint a forint árfolyamának gyengülése, a devizaforrások szűkülése, szigorúbb hitelfeltételek, Magyarország kockázati besorolásának változása nyomán jövőre tovább szűkül a magyar autópiac, a szakértők szerint 2009-ben 150-160 ezer új személyautó és kishaszonjármű eladása várható