Az öt évvel ezelőtti 35 nap helyett mostanság már áltagosan 165 nap a tényleges fizetési idő a hazai cégek esetében - áll a Coface-csoport felmérésében.
Dercze Zoltán, a társaság leányvállalatának igazagtója szerint a tényleges fizetési idő, azaz a számla keltétől annak kifizetéséig terjedő időszak az idén tovább emelkedik, ami növeli a kockázatokat és hozzájárulhat a már kezdeti stádiumban lévő csődhullám erősödéséhez.
Magyarországon 2003 óta megfigyelhető a fizetési morál folyamatos romlása, s míg jelentős ingadozásokat tapasztalt a Coface 2006-ban, valamint még az év elején, mára elmondható, hogy a jelenlegi helyzetnél rosszabbul csak a Bokros-csomag idején álltunk, amikor a fizetési napok száma meghaladta a 230 napot is. Térségünkben legfegyelmezettebben a lengyelek fizetnek (41 nap), míg a legrosszabb adósok a horvátok (315 nap).
Tovább romolhat a fizetési morál
A Coface legfrissebb elemzése szerint 2008 első kilenc hónapjában 11 százalékkal nőtt a fizetésképtelenséggel kapcsolatos hazai cégeljárások száma. A Coface elemzői szerint harmadik negyedévi adatok szerint még nem volt érezhető a globális pénzügyi válság hatása.
A válság következményeit még a szakemberek sem tudják pontosan előre jelezni, az azonban már most egyértelműen kijelenthető, hogy a pénzhiány, a hitelhez jutás feltételeinek szigorítása hozzájárul a fizetési idő meghosszabbodásához.
A szakértő behajtócégeket javasol
Tetézi a bajt, hogy a hazai vállatok többsége nem végez pénzügyi kockázatelemzést, pedig sokféle eszköz áll rendelkezésre, a különféle pénzügyi biztosítékok alkalmazásától, a szerződéskötést megelőző vevőminősítésig, vagy akár a követeléskezelés különféle lehetőségeitől a hitelbiztosításig.
Ábrahám Katalin, a Coface követeléskezelési vezetője szerint alapkérdés, hogy mikor kezd a szállító foglalkozni a kintlévőségei behajtásával. Sokéves tapasztalat szerint korábban a lejárat után 60-90 nappal csökkent a követelés érvényesíthetőségének lehetősége.
A lejáratot követően azonnal cselekedni kell és legkésőbb a hamrincadik naptól célszerű következetes és professzionális követeléskezelési eszközöket alkalmazni, péládul. erre szakosodott cégeket bevonni a követelés érvényesítésébe - fogalmazott a szakértő.