Minden bizonnyal nem a kulcsrakész változat, hanem a berendezési egységek csomagban történő közbeszerzése mellett döntenek, mert a piacon mindössze egy cég vállal kulcsrakész erőmű-beruházást, ez pedig növeli az árat. A berendezés-csomagokra viszont 3-10 ajánlattevőre lehet számítani. Valaska József kérdésre válaszolva azt mondta, hogy a jelenlegi helyzetben 30-50 százalék lehet a magyar beszállítói arány.
Mártha Imre, az MVM vezérigazgatója a finanszírozó bank kiválasztásának módjára vonatkozó kérdésre azt válaszolta, hogy minden egyes beszerzés szigorúan verseny eredménye lesz. Az állami tulajdonú áramcég, az MVM vezérigazgatója kiemelte, hogy 2009-10-12-ben, a gazdasági válság miatt legnehezebb időszakban nagyon sok új munkahelyet jelent majd az építkezés éppen egy gazdaságilag hátrányos régióban.
Az MVM vezérigazgatója közölte, hogy a közel 300 milliárd forint értékű projektre rekord idő alatt, öt hónapon belül az MVM tulajdonosa is áldását adta az MVM novemberi közgyűlésén. A projektre az MVM és a Mátrai Erőmű Magyar Villamos Művek Termelő Zrt. (MVMT) néven vegyesvállalatot alapított, az MVM 74,9 százalékos, a Mátrai Erőmű 25,1 százalékos tulajdonában. A Mátrai Erőmű 25 százalék plusz egy szavazatát birtokló MVM közvetlen és közvetett tulajdona az MVMT Zrt.-ben 85 százalék.
A beruházás minimálisan 20 százalékban saját forrásból, 80 százalékban bankhitelből valósul meg. A saját erő 2013-ig elegendő lesz, így várhatóan a pénzügyi helyzet stabilizálódása után lesz szükség a hitelre - mondta Valaska József.
Az új erőművi blokk hatásfoka 41,2 százalék, és 10 százalékban biomassza tüzelésre is alkalmas lesz. Ez utóbbi tüzelőanyag aránya 30 százalékra növelhető. A tervezés során a szén-dioxid-mosót is betervezik, de még nem építik meg. Új technológiával szállítják majd a szenet is. Mindkét technológiát kidolgozója, az RWE ingyenesen bocsátja a projekt rendelkezésére.
A szén-dioxid-mosó beruházása az RWE számításai szerint 120-200 millió euró költséget jelent, de ez két-három év alatt megtérül - magyarázta Valaska József. Hozzátette: Bükkábrány és Visonta környékén van megfelelő hely a szén-dioxid földbe sajtolására. A szakemberek néhány héten belül megkezdik az első 1100-1200 méteres fúrást az alkalmasság vizsgálatára.
A lignittüzelésű erőmű a szén-dioxid kvóta árának emelkedése mellett is versenyképes lesz - érvelt Mártha Imre. Szerinte a gazdasági válság miatt az Európai Uniónak újra kell gondolnia a kvóta kérdését, mert a recesszióban lévő iparágak termelésének csökkenése miatt csökken a szén-dioxid-kibocsátás is.
A Mátrai Erőmű elnök-vezérigazgatója a résztvevőket arról tájékoztatta, hogy a beruházás nélkül az RWE-EnBW-MVM tulajdonban lévő Mátrai Erőmű 2013-ra elvesztené nyereségének 60 százalékát, 2015 után veszteséges lenne, 2018-ban pedig csődbe menne.