A magyar lakosság a gazdasági válság érezhető hatásai ellenére sem kívánja csökkenteni karácsonyi kiadásait. A megkérdezettek egy része még bőkezűbb szeretne lenni, mint tavaly. A felnőtt magyar vásárlók több mint 60 százaléka - a tavalyi adatokhoz hasonlóan - idén is legfeljebb 30 ezer forintot költene karácsonyi ajándékokra, míg ennél nagyobb kiadással a lakosság negyede számol.
A felmérés alapján a Magyarországot is érintő világgazdasági válság a hitelfelvételi kedvre sem lesz hatással: míg tavaly az ajándékot vásárlók 2 százaléka vett fel áruhitelt, addig idén 3 százalék.
A nőkre és a fiatalabb korosztályra nagyobb ajándékozási kedv jellemző, mint a férfiakra, illetve a 60 év felettiekre. Ugyanakkor a férfiak, a 40-49 éves korosztály, a diplomások, a budapestiek, a magas társadalmi státuszúak közt az átlag felett reprezentáltak azok, akik 30 ezer forintnál is többet fordítanának idén karácsonyi ajándékokra. Az internet-hozzáféréssel rendelkezőkre és a netet használókra mindkét megállapítás helytálló, vásárlási és a költési hajlandóságuk ugyanis az átlagosnál is nagyobb.
A fehérnemű lenyomta a mobiltelefont
Továbbra is az illatszerek, ruházati cikkek, könyvek, valamint a gyermekjátékok számítanak a legnépszerűbb ajándékoknak, de a tavalyi évhez képest változás, hogy a fehérnemű kiszorította a mobiltelefont a TOP 10 megvásárolni tervezett ajándékok közül.
A 2007-es adatfelvételhez képest még inkább növekedett a bevásárlóközpontok és a hipermarketek népszerűsége: 5-ből 4 ember innen szerzi be a megvásárolni kívánt termékeket. Népszerűek azonban a piacok (válaszadók 59 százaléka) és a szaküzletek, szakáruházak (válaszadók 56 százaléka) is - ez utóbbi főként a férfiak és az internet-hozzáféréssel rendelkezők körében.
A felnőtt magyar lakosok jellemzően (70 százalék) továbbra is november-decemberben kezdenek készülni a karácsonyra, azonban 4 százalékkal nőtt azok aránya (18 százalékra), akik az utolsó hétre hagyják az ajándékok beszerzését. Ez utóbbi csoporthoz tartozik az internetről nem tájékozódók nagyobb része, míg például a netezők közül a webáruházban vásárlók már ősszel hozzákezdenek a karácsonyi készülődéshez.
A netezők tudatosabbak
A vásárlók 60 százaléka továbbra sem tájékozódik a karácsonyi vásárlás előtt, inkább ösztönszerűen dönt. Az ünnepi bevásárlást megelőzően információt gyűjtők aránya pedig az átlagosnál szignifikánsan nagyobb a diplomások, a megyeszékhelyeken élők, a kedvező társadalmi státuszúak, valamint az internet-hozzáféréssel rendelkezők között.
A felmérés azt mutatja, hogy míg az internetet használók közel fele szokott tájékozódni a karácsonyi vásárlás előtt, addig az internetet nem használók csak közel harmada. Valószínűleg az előzetes információgyűjtésnek is köszönhető, hogy a neten tájékozódók jóval kisebb arányban vannak kitéve a spontán vásárlás kísértésének, és kisebb részük vásárol a karácsony előtti utolsó héten.