Egy sor hazai vagy épp ide készülő franchise-hálózatnak át kell értékelnie stratégiáját a gazdasági válság hatására. A jól kiépített láncoknak, azok különleges helyzetéből adódóan, a jelenlegi körülmények akár terjeszkedési lehetőséget is kínálhatnak - állították az [origo]-nak nyilatkozó szakemberek.
A franchise elterjedt vállalkozási forma szerte a világon, a vendéglátástól az ingatlanszektoron át a kiskereskedelemig. Lényege, hogy a rendszertulajdonos (átadó) arculatot és know-how-t biztosít a helyi vállalkozónak (átvevő), aki ezek használatáért fix és forgalomarányos díjakat fizet.
Négyszáz hazai rendszer
Az Egyesült Államokban a vállalkozások 40 százaléka, Nyugat-Európában egynegyede működik franchise-rendszerben. Idehaza a Magyar Franchise Szövetség 6-7 százalékosra becsüli ezt az arányt, 400 ténylegesen franchise-nak tekinthető hálózat lehet az országban (de ennél több állítja magáról, hogy az) - mondta az [origo]-nak Lavotha Ildikó, a szakmai szervezet elnöke.
E számokból az következik, hogy van még tere a bővülésnek, és a Franchiseportal.hu tanúsága szerint valóban sok jogtulajdonos keres partnereket - világhírű külföldi márkanevek mellett magyar fejlesztésű rendszerek is.
Egy hónapja rendezték meg a Hungexpón a Nemzetközi Franchise Kiállítást, több mint száz - köztük 10 spanyol, 8 amerikai, 4 olasz, valamint egy-egy portugál, román, német, máltai és orosz - hálózat részvételével. A legnagyobb érdeklődés a gyorséttermi, valamint az alacsony befektetést igénylő hálózatok iránt mutatkozott - számolt be róla a szervező Dakexpo Kft.
Van, aki elhalasztja
Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a néhány hónappal korábban (tehát még a válság súlyosbodása előtt) a magyarországi piacra lépést bejelentők mind tartanák magukat az eredeti szándékukhoz. Több lánc leáll a külföldi terjeszkedéssel, mert annyira megterheli a meglévő hálózat problémáinak a kezelése, hogy inkább elhalasztja az újabb piacra lépést.
Erre a döntésre eddig jellemzően az ingatlanközvetítők kényszerültek rá, így a spanyol Alfa Immobilaria és MC Immobilaria, de szintén felfüggesztette a partnerkeresést a Caffe y Té kávézólánc. Érdekes ugyanakkor, hogy a francia Laforet ingatlanközvetítő épp most talált Romániában mesterátvevőt, míg nálunk már régóta nem jár sikerrel - mondta érdeklődésünkre Mandel Katalin, a Dakexpo Kft. ügyvezetője.
Más meg felgyorsítja a terjeszkedést
A másik krízisstratégia, hogy a saját piacukon ellehetetlenüléstől tartó hálózatok előremenekülnek, terjeszkedésbe kezdenek. Bízvást ide sorolhatjuk az amerikaiakat, elvégre odaát éppen negatív rekordokat döntöget a fogyasztás. Ugyancsak nem adta fel magyarországi terveit a Kolonial Home és a Banak Importa bútorkereskedelmi üzletlánc.
A Magyarországon már aktív átadók némelyike emellett kedvezményekkel igyekszik egyfelől megkönnyíteni a meglévő partnerek dolgát, másrészt újabbakat vonzani magához. További hatékony módszer lehet a kínált termékek, szolgáltatások körének átalakítása - az alacsonyabb árkategória manapság szinte mindenben nyerő.
Jellemző adat, hogy a New York-i tőzsde Dow Jones ipari átlagának 30 részvénye közül most csak kettő árfolyama magasabb, mint egy évvel ezelőtt, és az egyik a McDonald'sé. A gyorsétteremlánc nemzetközi forgalma novemberben, a válság kellős közepén 7,7 százalékkal nőtt. A The Wall Street Journal szerint a magyarázat az, hogy az olcsón árusító cégek jól teljesítenek azok körében, akik spórolnak a fogyasztásukon.
Csapatban biztonságosabb?
A hálózatbővítésre pillanatnyilag azért van reális esély, mert a bizonytalanabb üzleti környezetben a független, ezért kiszolgáltatottabb vállalkozások, biztos hátteret keresve, könnyen valamelyik nagy rivális csapatában köthetnek ki. Az Otthon Centrum például biztosan igyekszik majd piacszerzésre kihasználni a kritikus időszakot, jóllehet a forgalom csökkenése rá is hat majd - tudtuk meg Kühne Katától, az OC franchise-igazgatójától.
Egy másik ingatlanos lánc, a City Cartel már be is jelentette rendkívüli kedvezményét: a február végéig belépőknek a csatlakozási díj 99 százalékát nem kell kifizetniük, ami az indulási költségeket minimálisra szorítja le. Ilyen akciókkal akár robbanásszerű fejlődésnek indulhat egyik-másik hálózat.
Mindenki óvatosabb lesz
Ez az év lényeges romlást nem hozott a hazai franchise-hálózatok életében, de a gazdaság lassulása ezt a kört sem fogja elkerülni. Noha a múlt havi kiállítás sikeresen zárult, érezhető volt már a bizonytalanság, akadt cég, amely visszamondta a részvételt. Mindenki óvatosabb lesz, a partnerkiválasztásban is - vélekedett kérdésünkre Lavotha Ildikó.
Hozzátette, egyelőre sokan próbálnak kivárni, de a modell előbb-utóbb felértékelődik, mert a kockázatot egy jó franchise-tulajdonos és egy korrekt szerződés ellensúlyozni tudja. Míg az új vállalkozások 80-90 százaléka az első három évben tönkremegy, franchise-berkekben ez az arány 10-20 százalék körüli - magyarázta a szövetség elnöke.
Sok függ ugyanakkor attól is, hogyan alakulnak a finanszírozási lehetőségek. A szövetség régóta szeretné elérni, hogy a bankok dolgozzanak ki a franchise-cégeknek speciális hitelkonstrukciókat, de az ígéretekből nem lett semmi (beleértve az MFB által két éve belengetett terméket is). Azt persze naivitás lenne várni, hogy épp a jelenlegi hitelpiaci helyzetben jelentkeznek új, csábító ajánlatokkal a pénzintézetek.