Gyökeres átalakítás vagy csőd vár a detroiti autógyárakra - közölte szerdán a washingtoni Fehér Ház, megerősítve azt a korábbi értesülést, hogy elvi megállapodás született a General Motors, a Ford Motor és a Chrysler szövetségi megsegítéséről. "Jó elvi megállapodás" született - fogalmazott Joel Kaplan, a kabinetfőnök helyettese, aki elmondta, hogy még több részletről tárgyalások folynak.
A CNN hírtelevízió közlése szerint a három autógyártó 15 milliárd dollár rövid lejáratú szövetségi hitelt kap, és Washington kinevez egy autóipari válságmenedzsert, aki felügyeli majd a végrehajtandó átalakításokat. A hitelből a három cég működése tavaszig biztosított.
Joel Kaplan közölte, hogy a törvénykezdeményezés választás elé állítja a három vezető amerikai autógyárat: vagy gyökeresen átszervezik működésüket, vagy csődbe mennek. A válságmenedzser az áthidaló hitelek azonnal visszafizetésére kötelezheti a gyártóakat, ha nem találja kielégítőnek az átszervezést.
Harry Reid, a szenátus demokrata párti vezetője azt mondta: a képviselőház talán már szerdán szavaz a javaslatról, a felsőház pedig remélhetőleg a hét hátravelő részében hagyja jóvá.
Miközben a Fehér Ház és a kongresszus vezetői között szerdán is folytak az egyeztetések a "detroiti hármak" kisegítéséről, republikánus képviselők jelezték: nem értenek egyet a vállalatok szövetségi pénzből történő megmentésével, mert nem látnak garanciát azok kívánatos átszervezésére.
A szerdai The Wall Street Journal arról írt: érthető, hogy a demokrata politikusok és a leendő Obama-kormány tagjai támogatják Detroit megmentését, hiszen az állam cserébe tőkerészhez jutna, így beleszólhatnának a vállalatok irányításába. Azt akarják elérni, hogy a cégek álljanak le a nagy autók gyártásával, ezenkívül meg akarják védeni "szakszervezeti barátaikat".
Az újság szerint az viszont talány, hogy Bush elnök miért megy bele egy szövetségi mentőcsomag tervébe, amelyet korábban elfogadhatatlannak tartott. A vezető üzleti napilap szerint a szövetségi segély nem mentheti meg Detroitot, ellenben sérteni fogja a fogyasztók érdekeit, kárt okoz az autóipar egészének, újabb terhet ró az adófizetőkre. A kormányzati beavatkozással ezenkívül újabb kétség merül fel azzal kapcsolatban, hogy mennyire elkötelezett a piaci elvek mellett az Egyesült Államok.
A Bloomberg szerint a képviselőházon átmegy majd a javaslat, a szenátusban viszont könnyen elbukhat. A felsőházban ugyanis még a demokraták sem teljesen egységesek, egyikük már bejelentette, hogy biztosan a csomag ellen szavaz majd.