A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

Megelőzte a Toyota a General Motorst

Vágólapra másolva!
Már nem amerikai, hanem japán a világ legnagyobb autógyártója. Az élről letaszított GM napról napra él, fennmaradása a kormányzat hitelétől függ.
Vágólapra másolva!

Az amerikai General Motors jelentése szerint tavaly 11 százalékkal kevesebb járművet adott el, mint 2007-ben, így 77 év után elveszítette a világ legnagyobb autógyártója címet. Az iparág új éllovasa a japán Toyota - írja a The Wall Street Journal internetes kiadása.

Konkrét számokban kifejezve mindez úgy fest, hogy a GM világszerte 8,35 millió autót értékesített 2008-ban, jócskán elmaradva a Toyota 8,97 millió darabos eredményétől, amely azonban szintén 5 százalékos visszaesést jelent.

A GM éppen most várja, hogy megkapja az amerikai kormánytól az eredetileg a múlt héten esedékes, 5,4 milliárd dolláros újabb hitelét. (Az első rendkívüli, 4 milliárdos mentőkölcsönt még december 31-én kapta meg.)

"Ha nem érkezik meg idejében a csomag második része, elfogy a pénzünk, még jóval március vége előtt. Ilyen egyszerű a helyzet" - idézte a Reuters a GM üzemeltetési vezérigazgatója, Fritz Henderson drámai hangú bejelentését.

Az amerikai kormányzat a céggel kötött megállapodás értelmében három év alatt 13,4 milliárd dollár kölcsönt nyújt, cserébe a GM kidolgoz egy tervet a pénz visszafizetésére, valamint egy, a jövőben életképes működési modellre. A program szerint február 17-ig kell elkészülnie az újabb elképzelésekkel.

Eközben a jövőre évre vonatkozó előrejelzések roppant borúsan alakulnak, a GM saját becslése szerint a teljes amerikai autóipar 10,5 millió autót tud majd eladni 2009-ben, ami 27 éve a legkevesebb lenne.

Európában is zsugorodott a piac

Tavaly 7,8 százalékkal csökkent az eladott új autók száma Európában 2007-hez képest, Magyarországon a visszaesés mértéke 10,6 százalékos volt - derül ki a Jato Dynamics nemzetközi autóipari piackutató cég legfrissebb kimutatásából. Összesen több mint 1 millió darabbal kevesebb új autó fogyott tavaly Európában, ami meghaladja egy autógyár egyéves termelését - derül ki a közleményből, melyet az MTI ismertet.

Az eladott autók számának csökkenése május óta folyamatos volt. A közlemény szerint az erős évindulás kezdetben bizakodásra adott okot, de májusban már érezhető volt az ősszel kirobbanó globális válság előszele. A második félévben 14,5 százalékos volt a visszaesés 2007 azonos időszakához képest.

A válság hatására decemberben az európai piac 17,8 százalékkal, 196 337 darabbal csökkent 2007 decemberéhez képest. A decemberi csökkenés mértéke még mindig enyhébb volt, mint novemberben. Magyarországon decemberben 25,5 százalékos visszaesést mértek 2007 decemberéhez képest.

A legnagyobb visszaesést Izlandon mérték, itt az eladott új autók száma 2007-hez képest 43,3 százalékkal csökkent. Lettországban 39,5 százalékos, Spanyolországban pedig 27,8 százalékos mérséklődés volt.

A legnépszerűbb típus Európában továbbra is a Volkswagen volt tavaly, ezt követte az Opel/Vauxhall, majd a Ford.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!