Tavaly a globális utasforgalom 1,6 százalékkal bővült csupán, a 2007-es 7,4 százaléktól alaposan elmaradva. A légi teherszállítás 4 százalékkal csökkent, a 2007-es 4,3 százalékos emelkedés helyett.
A légitársaságoknál az átlagos helykihasználtság 75,9 százalék volt tavaly, a 2007-es 77,3 százalék után. A légi teherszállítás volumene decemberben 22,6 százalékkal kisebb volt az egy évvel korábbinál.
Giovanni Bisignani, az IATA igazgatója úgy véli, a légitársaságok túl sok fölös kapacitással küszködnek, miközben a kereslet gyorsan hanyatlik. Amíg a két oldal nem kerül egyensúlyba, addig a meredeken csökkenő üzemanyagárak sem lesznek képesek megmenteni a légiforgalmat a veszteségtől.
Bisignani szerint az ágazatban szerkezeti változtatásokra van szükség, és a szabályozásokat is lazítani kellene, úgy, hogy azok ugyanúgy lehetővé tegyék a légitársaságok számára a globális tőkeforrásokhoz való hozzáférést, mint más ágazatokban.
A világ mintegy 240 légitársaságát képviselő IATA idén 2,5 milliárd dolláros veszteséget vár az ágazatban. A bevételeket globálisan 35 milliárd dollárral várják csökkenni az idén. Ez az előrejelzés hordónként 60 dolláros olajárral, a személyszállításban az utasszám 3 százalékos csökkenésével és a teherszállítás 5 százalékos visszaesésével számol.