A felügyelet közölte, hogy idén január közepéig mintegy 1200 banki adós jelezte igényét hitele futamidejének díjmentes meghosszabbítására, vagy türelmi idő biztosítására miután a pénzügyminiszter és 9 kereskedelmi bank közötti megállapodás azt lehetővé teszi. Devizahitelének előtörlesztését mintegy 4100 adós kezdeményezte, míg forint alapúvá történő átalakítását mintegy 900 ügyfél kérelmezte.
A felügyelet szerint ezek a számok tovább nőnek majd, ezért a felügyelet felkészült arra, hogy az ügyfelek nem csak akkor tesznek panaszt, ha szerintük jogszabálysértő volt a pénzügyi szolgáltató, hanem akkor is, ha úgy vélik, az nem tartja be a megállapodást. A felügyelet az e kérdéssel kapcsolatos ügyfélmegkereséseket is kivizsgálja.
Azokban az esetekben, amikor a hatóság a pénzügyi szolgáltatók részéről a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény, egyéb pénzügyi jogszabály megsértését tapasztalja, eljárást folytat, amelyet határozattal zár le. Egyéb esetekben a panaszügyi eljárás a panaszos tájékoztatásával vagy végzéssel zárul.
A felügyelet az eddigi gyakorlatát kiegészítve, panaszelemzéseit kibővíti azzal, hogy elemezni fogja a megállapodás be nem tartására vonatkozó megkeresések megoszlását, főbb jellemzőit, és erről a megállapodás aláíróit külön is tájékoztatja.
A felügyelet felhívja az ügyfelek figyelmét arra, hogy a panaszkezelési eljárását követően, az egyedi szerződéses kapcsolatokból eredő jogviták tekintetében a bíróságok igénybevétele nélkül lehetőségük van ügyükkel békéltető testülethez fordulni, amely megkísérli, hogy egyezséget hozzon létre a panaszos és a pénzügyi szervezet között, ennek eredménytelensége esetén pedig határozzon a vitában.
A felügyelet az idei. év során a bírságként befolyó összegek egy részét a békéltető testületek munkájának megerősítésére fordítja, elősegítve ezzel, hogy a panaszosok eljárással kapcsolatos terhei ne növekedjenek. A békéltető testületek a területi gazdasági kamarák mellett működő független testületek, elérhetőségükről itt tájékozódhatnak.