Románia és Magyarország kormányai a 2007-es novemberi nagyszebeni együttes kormányülés keretében írták alá a megállapodást a nagysebességű vasútvonal jövőbeni megvalósításáról a Budapest-Bukarest-Konstanca (Constanta) vonalon, amely a Bécsig terjedő hasonló vasútvonal meghosszabbítása lenne.
A román állami vasutak (CFR SA) meg nem nevezett illetékeseire hivatkozva a lap emlékeztet arra, hogy a román közlekedési minisztérium tavaly a magyar és az osztrák közlekedési szaktárcákhoz intézett levelet.
Ebben a bukaresti minisztérium azt kérte a magyar és az osztrák féltől, hogy partnerként vegyenek részt a projektben. A felek egyetértettek ezzel, mi több, jóvá is hagyták egy tavaly októberben megrendezett bukaresti tanácskozáson, hogy Románia koordinálja a projektet.
A CFR SA illetékesei a lapnak elismerték, hogy késésben vannak a szükséges dokumentáció beterjesztésével a strukturális alapok megpályázására - írja a Gardianul, amely szerint a tavaly októberi tanácskozás óta Bukarest nem tartotta be az akkor megállapított ütemtervet. Az újság szerint a tavaly november végi romániai parlamenti választások miatt akadt el a munka.
Románia 200 millió euróra pályázhat a nagysebességű vasútvonal megépítésének elkezdéséhez. A CFR SA illetékesei szerint Romániának március végéig kellene benyújtania a háromoldalú együttműködésről szóló dokumentációt ahhoz, hogy egyáltalán pályázhasson uniós támogatásra.
A román szakasz megépítésének költségei elérhetik a 8 milliárd eurót - olvasható a Gardianulban.