Áprilisban is körbejártuk az áruházakat. Egy hónapos késéssel készült el a szokásos árkörképünk, a jobb összehasonlíthatóság érdekében ugyanis a közel 70 terméket tartalmazó kosár egyes cikkeinél csere történt. November óta rendszeresen megjelenő árkörképünkben a Budaörs környékén lévő három hipermarket árait hasonlítottuk össze.
A februári felméréshez képest jelentős különbség rajzolódik ki: az év második hónapjában 39 793 forintos átlagot produkált a három áruház, miközben az április adatok alapján 37 615 forint volt az az érték. Ez azt jelenti, hogy két hónap alatt több mint 5,5 százalékkal süllyedt a kosár átlagos értéke. Tavaly novemberben a kosárért 40 018 forintot kellett fizetni, ami 6 százalékkal magasabb a mostaninál.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai szerint az élelmiszerek árszintje nagyjából 4,2 százalékkal emelkedett novembertől mostanáig, februárhoz viszonyítva pedig 0,7 százalékos volt a drágulás. (A fogyasztói árak átlagos emelkedése november és március között 1,8 százalékos volt, azaz az élelmiszerek átlagon felül drágultak.)
Közel 4 ezer forint különbség az áruházak között
A statisztikusok természetesen szélesebb körben gyűjtenek adatokat az inflációs jelentésekhez, mint amennyi termék befér az [origo] kosarába, és az adatgyűjtési időszak sem volt azonos, de az mindenképp szembetűnő, hogy a hipermarketek válogatott kosarának ára az általános árszínvonallal szemben nem emelkedett, hanem csökkent.
Áprilisban Budaörsön átlagosan kétezer forinttal lehetett olcsóbban megvásárolni a reprezantatív kosarat, mint tavaly novemberben, ami azt jelenti, hogy annak ellenére lehetett csökkenteni az élelmiszerekre szánt kiadásokat, hogy a hivatalos statisztika áremelkedésről számolt be.
A három hipermarket közül az Auchanban kérték a legalacsonyabb összeget a szóban forgó termékekért, a végösszeg 35 896 forint volt. A második helyet a Tesco szerezte meg, ahol a kosár 37 389 forintba került, a Cora lett a harmadik, ahol közel 40 ezer forintot, 39 561 forintot kell fizetni. Ez jelentős szórást jelent, a legolcsóbb kosárnál több mint 10 százalékkal, 3665 forinttal került többe a legdrágább kosár. A teljes lista itt látható.)
Módszerváltás
A felmérést novemberben végeztük el először, és minden hónapban jelentkezünk ezzel az összeállítással, amelynek elsődleges célja, hogy bemutassa, a három áruház közül melyikben lehet a legolcsóbban hozzájutni a 68 tételből álló kosárhoz. Az összevetésben lehetőleg azonos márkájú és kiszerelésű termékek árai szerepelnek, az áruházak sajátmárkás termékei kimaradnak a képzelt kosárból.
Markáns különbségek vannak a téliszalámi árában
Az áprilisi felmérésben a termékkategóriák ugyanazok maradtak, de a pontosabb összevethetőség érdekében néhány cikk esetében változtattunk az eddigi módszertanon.
Egyes, márka nélküli, a felhasználás szempontjából azonos termékek esetében az adott áruházban megtalálható legolcsóbb termékek kerültek be az [origo] kosarába. Így például a fehér kenyerek, a zsemlék, a kiflik és a tojások közül az adott áruházban a legalacsonyabb ár szerepel, a sajátmárkás áruk ezután is kimaradnak. A kosár összetétele felhasználási oldalról alapvetően nem változott, csupán a felmérés módszere alakult át némiképp.