Az idei év legnehezebb feladatát az extrém módon váltakozó devizaárfolyamok kezelése és a fedezeti ügyletek menedzselése jelenti. Ez utóbbi hatásai részben a működési profit növekedése, részben a Rába rendelkezésére álló eszközök: a működő tőke csökkentése, az alacsonyabb beruházási szint, illetve a pozíciók - megfelelő árfolyamszinteken való - lezárása révén megfelelően kezelhetőek.
2009 első negyedére a Rába valamennyi célpiaca meghatározó mértékben zsugorodott: miközben az USA tehergépjármű-piacán az eladások tavaly év elejéhez képest több mint harmadával estek vissza, az európai nehézgépjármű-piac 45 százaléknyit csökkent az előző évhez képest.
Hasonló tendenciákat lehetett érzékelni a személygépkocsi-alkatrészek piacán is. Egyedül a mezőgazdasági futóművek területén esett vissza kevésbé a korábbi időszakokra jellemző aktivitás. A FÁK országainak buszpiaca a trolibuszgyártás kivételével szinte leállt ebben az időszakban.
A kereslet visszaesésének hatását tovább rontották a megszaladó energiaárak, amelyek közel 29 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbi szintet. Valamelyest csökkentette ugyanakkor a költségeket az alapanyagárak 15 százalékos esése, és az értékesítési bevételekre jótékonyan hatott a 30 százalékkal magasabb dollár-és a 14 százalékkal erősödő euróárfolyam is.
A piaci feltételek alapvető megváltozására a Rába hatékony költségcsökkentési intézkedésekkel reagált: az adminisztratív és az értékesítési területen a méretre állítás és a munkahét-rövidítés eredményeképpen a közvetett költségek szintjén közel 30 százalékos csökkentést sikerült elérni az előző évhez képest. Az intézkedések hatására a Rába mindhárom üzletága pozitív, csoportszinten 537 millió forintos üzemi eredményt ért el.