A General Motors hétfőn bejelentett csődje nem hat igazán az amerikai gazdaságra - írta a Bloomberg hírügynökség szakértője, miután az USA legnagyobb autógyártója bejelentette a régóta tudott eseményt: csődeljárást kezdeményez a saját védelmére. A csőd amúgy sem jelenti a vállalat megszűnését, a gyárakat átszervezik, új céget alapítanak - átmenetileg állami tőke bevonásával - és megpróbálják új növekedési pályára állítani az USA legnagyobb autógyárát.
Mindehhez hozzátehetjük: ha az amerikai gazdaságra nincs hatása a GM-csődnek, akkor a magyarra még kevesebb lesz, a General Motors európai - és így itthoni - üzletágait és leányvállalatait ugyanis egy viszonylag ismeretlen, részben osztrák érdekeltségű cég, a Magna International szerezheti meg. Erről pénteken és szombaton állapodott meg a GM a kanadai-osztrák autóipari beszállítóval, miután az olasz Fiat - amelyet elsősorban a német Opelnél működő szakszervezetek utasítottak el - visszalépett az Opelről szóló pénteki tárgyalástól.
A magyar GM-leányvállalat
Az európai üzletág elsősorban az Opelt és a brit Vauxhallt jelenti, ezekhez kapcsolódik a GM Powertrain nevű cég, amely a Vas megyei Szentgotthárdon gyárt alkatrészeket a konszern számára. A szentgotthárdi gyár tevékenysége nincs nagy hatással a magyar gazdaságra, a cég közel háromszáz beszállítója közül ugyanis alig féltucatnyi a hazai vállalkozás.
A Magnával, az Opellel és a csődbe ment GM-mel, illetve annak feltehetően megalakuló utódcégével várhatóan az Európai Unió tagállamai tárgyalnak majd az európai folytatásról. A múlt pénteken ezeknek az államoknak - köztük Magyarországnak is - a képviselői összegyűltek az érdemi tanácskozásra, ám ezt elhalasztották az Opel-Magna ügylet bejelentése után.
Érdekes orosz partnerek
A Magna Internationalnak azonban érdekes partnerei lesznek a GM európai üzletágának átvételekor. A Magna együttműködik az orosz GAZ autógyárral - amelynek hátterében Oleg Gyeripaszka (Deripaska) nagyvállalkozó áll - és az ugyancsak orosz Szberbankkal. Ám Gyeripaszka komoly pénzügyi gondokkal küszködik, volt olyan cége, amelyik be is csődölt a válság során, így kérdéses, mennyire hatékonyan tud segíteni a GAZ autógyár az Opel piacainak újjáélesztésében.
Különös, de a GAZ gyárat - amely a Volgákról ismert leginkább nálunk - még a sztálini időkben hozták létre a Szovjetunióban, akkor a Ford küldött mérnököket a vállalat beindításához. E mérnökök sorsa máig tisztázatlan, egy részük valószínűleg a sztálini terror áldozatává vált a múlt század harmincas éveiben.
A tervezett önálló Opelben a Magna 20 százalékos részesedéssel rendelkezik majd, 35 százalék az orosz partnereké lesz, és 35 százalékot - a csődeljárás ellenére - megtart az amerikai anyavállalat, a General Motors. A fennmaradó 10 százalékon az Opel-kereskedők, illetve alkalmazottak osztoznak az MTI szerint.
A Magna azt ígéri, mind a négy németországi Opel-üzemet megtartja, a leépítéseket azonban nem zárta ki. Berlinben azzal számolnak, hogy az elkövetkező időszakban a csaknem 26 ezer németországi Opel-alkalmazott mintegy 10 százaléka veszítheti el állását. A német kormány mindehhez 1,5 milliárd eurós áthidaló hitelt biztosít.
A magyar gazdaságra nem a GM Powertrain sorsa lesz nagy hatással, sokkal fontosabb, hogy a General Motors leányvállalatai közül az Opel idén az első negyedévben a második legtöbb autót adta el az itthoni piacon. Így az Opel eladása a Magnának jelentősen befolyásolhatja a hazai újautó-értékesítéseket, és azt, hogy a suzuki után melyik márka következik majd a rangsorban.