A magyarországi üzletekben, valamint a csomagküldő kiskereskedelemben 2009 első félévében 3356 milliárd forint értékű árut forgalmaztak, ebből 629 milliárd forintot tett ki a júniusi bevétel.
A féléves adat az előző év azonos időszakához képest 3,2 százalékos visszaesést jelent, júniusi szám pedig 2,2 százalékkal marad el az előző évitől. Májushoz képest azonban már jobb a kép, a júniusi forgalom ugyanis minimálisan, 0,5 százalékkal múlta felül az előző havit. Legutóbb januárban volt példa arra, hogy a kiskereskedelmi forgalom az előző hónaphoz képest bővüljön.
Mi hozta a bővülést?
A havi szintű bővülés vélhetően a spórolással magyarázható, vagyis azzal, hogy az élelmiszereken kívül számos termék iránt nagyobb volt a kereslet a júliustól érvénybe lépő áfaemelés miatt. Esetleg az is szerepet játszhat a havi szinten mért élénkülésben, hogy egyes üzletek előrébb hozták az áfaemelést.
A szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint a nem élelmiszer-kiskereskedelem júniusi volumene 2,9 százalékkal meghaladta a májusit. Júniusban egyébként csak az illatszer-, használtcikküzletek, valamint a csomagküldő hálózat eladásai növekedtek; a bútor-, háztartásicikk-, építőanyagüzletek forgalma elérte az előző év azonos hónapjában mért szintet; a többi üzlettípus forgalma továbbra is mérséklődött.
Kevesebb hagytunk a hipermarketekben, többet a kutakon
Júniusban az eladások döntő részét - 91 százalékát - lebonyolító vegyes termékkörű üzletek (hiper- és szupermarketek, vegyesboltok) forgalma 4,2 százalékkal csökkent éves összevetésben, miközben az élelmiszer-, ital-, dohányáruszaküzleteké 1 százalékkal nőtt.
Az üzemanyagtöltő állomások változatlan áron számított forgalma az első félévben 0,9 százalékkal, júniusban 2,5 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához képest. Az autókereskedelem továbbra is kiábrándítóan szerepel, gépjármű- és járműalkatrész-üzletek forgalma az év első félévben 31,7, júniusban 38,8 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakihoz képest.
Az áfaemelés rosszabb számokat hozhat
Júliusban várhatóan gyengébb számokkal találkozhatunk még havi szinten is. Egyrészt a más említett előre hozott vásárlások miatt, másfelől pedig az áfaemelés keresletszűkítő hatása miatt.
A júliusi infláció adatok is arra utaltak, hogy a kereskedők nem tudták teljes mértékben érvényesíteni a legtöbb termék esetében az 5 százalékpontos áfaemelést. Az elemzők ugyanis 6 százalék feletti 12 hónapra visszatekintő árindexet vártak, míg a tényadat 5,1 százalékos áremelkedésről tanúskodott.