Lobanov szerint nem lesz más választás, ha nem sikerül átütemezni az adósságokat. Az átütemezés módozatairól november 10-én, egy Igor Suvalov miniszterelnök-helyettes vezetésével tartandó értekezleten döntenek, a hitelezőkkel már tárgyalnak a kérdésről. A társaság két legnagyobb hitelezője a Szberbank és a VEB bank.
Az AvtoVAZ felajánlja, hogy kötvényeket bocsát ki, s ezeket az állami bankok vásárolják meg összesen 50 milliárd rubel értékben. Ebből 38 milliárd az adósságok átütemezéséhez, további 12 milliárd a forgótőke kiegészítéséhez szükséges - közölte Lobanov.
Igor Komarov, a konszern elnöke kifejtette: az AvtoVAZ adóssága október 1-jén 62,061 milliárd rubelt tett ki, és az év végére az előrejelzések szerint eléri a 75,2 milliárdot. Ebből 25 milliárddal a Rostechnologii (Rosztehnologii) állami korporációnak tartozik a társaság, a többi bankokkal szembeni adósság, az utóbbi rész kamata 17,5-19,0 százalék. Komarov azt is elmondta: az év végére 31 milliárd rubeles veszteségre számít. Az AvtoVAZ több nyereséges év után tavaly könyvelt el volt először 7,2 milliárd rubel vesztességet, s októberben 2009-re 35 milliárdot jelzett előre.
A várakozások szerint a bevétel idén a tavalyi 160,2 milliárd rubelhez képest majdnem a felére, 88,7 milliárdra csökken. A konszern az év eleje óta már többször hetekre leállította a termelést, mert megteltek a raktárai. Egyre kevesebb autót tudnak eladni, olyannyira, hogy felülvizsgálták a terveket, s az idei évre tervezett 801,6 ezer kocsi helyett 332 ezer darabot állítanak elő.
A minap az AvtoVAZ saját válságellenes programjában 87,81 milliárd rubel bevétellel és 20,16 milliárd rubel tiszta vesztességgel számolt 2009-re. Ugyanezen program szerint a konszern jövőre 100,5 milliárd rubel bevételt és 4,69 milliárd tiszta vesztességet tervez.
Átmeneti munkaszünet 22 ezer dolgozónak
Komarov kijelentette: a jelenlegi tervek szerint 2012-ig közel 22 ezer dolgozót "mentesítenek" a munkától az október 15-i adatok szerint még 96,2 ezer alkalmazottból. Az elnök szerint ezekre a dolgozókra 2012-ben újra szükség lesz, amikor elkezdik gyártani a résztulajdonos Renault modelljeit.
A 22 ezres szám, továbbá az elbocsátás helyett a mentesítés újdonság. Néhány hete a konszern megerősítette a kiszivárgott hírt, miszerint mintegy 30 ezer fő akarnak leépíteni, később azonban Suvalov miniszterelnök-helyettes a helyszínen járva leszögezte, hogy semmiféle nagyarányú létszámcsökkentés nem lesz az AvtoVAZ-nál, s a társaság visszavonta korábbi terveit.
Az ipari és kereskedelmi minisztérium Suvalov számára készített, a múlt héten nyilvánosságra került értékelése szerint a konszern adósságainak átütemezésére piaci körülmények között nincs mód, a Renault a jelek szerint nem szándékozik átadni technológiáit és modelljeit, s a konszernnek nyújtandó állami támogatás helyett célszerűbb lenne az összeget a térség munkaerő-piacának stabilizálására fordítani. A szakértők azonban megállapították, hogy a kormány aligha követi majd a minisztérium javaslatát.
Az ipari és kereskedelmi minisztérium adatai szerint az orosz kormány csak az idén 101,9 milliárd rubelt költött az autóipar támogatására: több mint 43,2 milliárd rubelt különített el az orosz gyárak termékeinek vásárlására, s ezt az év végéig el is költi; közel 30 milliárd rubel értékben vállalt garanciákat; 25 milliárd rubel hitelt nyújtott az AvtoVAZ-nak - amely a minap további 75 milliárdot kért -; és további összegekkel támogatta az Oroszországban összeszerelt autókra nyújtott vásárlási hiteleket. Közben az Oroszországi Föderációban az idén az előző évihez képest 60-70 százalékkal csökkent az eladott új autók száma.