A cégek többsége mostanában hozta meg a végleges döntést a jövő évi bérfejlesztésről, a humánerőforrás-tanácsadással foglalkozó cégek átfogó felméréseiből az derül ki, hogy többen emelnek majd bért jövőre, mint ebben az évben. A Hay Group legutóbbi felmérésében részt vevők közel 65 százaléka állította, hogy lesz béremelés, és csupán 18 százalékuk döntötte már el, hogy 2010-ben befagyasztja a béreket - mondta az [origo]-nak Gyenge Zsolt, a cég szakértője.
A Hewitt legutóbbi felmérése szerint idén Magyarországon a megvalósult béremelés alig érte el a 3 százalékot, de jövő évi kereteket illetően bizakodóbb a magyar piac, a 2010-re tervezett béremelés 5 százalék körül mozog.
Ennek ellenére az egyéb költségtudatos intézkedések jövőre is megmaradnak - így például a vállalatok több mint 60 százaléka továbbra is létszámstopot tart majd életben, és közel 40 százalékuk tervezi a javadalmazási stratégia átalakítását - mondta az [origo]-nak Makrai Fanni, a Hewitt tanácsadója.
Növekedést csak az szja változásai hoznak
A Deloitte ügyfeleinek többsége nem készül valamennyi munkavállalót vagy a munkavállalók többségét érintő, meghatározott mértékű százalékos béremelésre, a válság miatt ezt kevés cég teheti meg - osztotta meg benyomásait az [origo]-val Veszprémi István. A Deloitte partnere szerint egyes vállalatoknál a teljes bérköltség 1-2 százalékos növelésével a szükséges fejlesztéseket, előléptetéseket tudják fedezi. Annak ellenére, hogy nehéz helyzetben vannak a vállalatok, az egyéni és vállalati teljesítmény függvényében a célkitűzés alapján járó idei prémiumokat 2010 elején várhatóan kifizetik.
A személyijövedelemadó-változások kapcsán a dolgozók egy részének borítékjába több kerül, ám ez a tény általában nem befolyásolja a cégeket a jövő évi bérfejlesztési tervek meghozatalakor. Ez nem jótékonyság, fordítva is hasonlóan cselekednek.
Ha egy munkáltató az adószabályok dolgozót érintő hatásaitól függetlenül alakítja ki bérezési rendszerét, kedvezőtlen változás esetén sem kompenzálja a munkavállalókat - mondta az [origo]-nak Gyuricsku Eszter, a Deloitte szakértője. Előfordul, hogy mégis "jótékonykodnak" a cégek, a dolgozók számára biztosított természetbeni juttatások jövő évi adóterhelésének növekedése miatt például a munkáltatók egy része - a lehetőségekhez mérten - az adóterhek egy részének viselését tervezi.
Egy helyben toporog a minimálbér-vita
Az Országos Érdekegyeztető Tanács bértárgyalása éppen azért nem halad előre, mert a felek nem tudják eldönteni, hogy figyelembe vegyék-e a jövő évi minimálbér meghatározásánál az adóváltozások hatását. A tételes egészségügyi hozzájárulás eltörlése és a járulékok 5 százalékpontos csökkentése mérsékli a cégek terheit, ami a munkavállalók szerint pluszforrást teremt a bérfejlesztésre.
A MÁV-nál - és a MÁV leányvállalatainál - például a folytatandó bértárgyalások az Országos Érdekegyeztető Tanács bérajánlásához kötöttek, tehát annak ismeretében kezdődhet csak meg az érdemi vállalati egyeztetés - közölte a társaság. A cafeteria rendszer tárgyalása és annak felülvizsgálata szintén a bértárgyalások része. Konkrét bérajánlatot ennek megfelelően a MÁV csoport vállalatai csak az OÉT ajánlása után tudnak tenni az érdekképviselőknek. Az általában az év utolsó napjaiig folyó tárgyalásokon alakul ki a következő év juttatási rendszere.
A munkaadói oldal jövőre a recesszió és egyéb gazdasági mutatók alakulása miatt 73 ezer forintos minimálbérrel lenne elégedett, a szakmunkásoknak járó garantált bérminimumot pedig változatlanul hagyná. A szakszervezeti oldal viszont 71 500 forintról 76 ezerre emelné a minimálbért, míg a garantált bérminimumot 87 500 forintról 90 ezer forintra, tekintettel a céges bérköltségek csökkenésére.
Azzal a kormányzati oldal is egyetért, hogy a megállapodás kialakításánál figyelembe kell venni az adórendszer változásait.
Átment a szuperbruttó
Mivel az Alkotmánybíróság elutasította a szuperbruttósítással kapcsolatos beadványokat, a jövő évtől bevezetik a személyi jövedelemadózásban az új technikát. Az adóalapba beleszámít majd a munkáltató által fizetett, a foglalkoztatót terhelő járulék, illetve biztosítás hiányában az egészségügyi hozzájárulás összege is. Egy 150 ezer forintos bruttó bérrel rendelkező dolgozónak például 190 500 forint után kell fizetnie a személyi jövedelemadót az új számítási metódus szerint.
Riadalomra viszont nincs ok, mivel ezzel párhuzamosan változnak az adókulcsok, és jelentősen nő a kedvezményes kulcsra jogosító sávhatár is, így összességében a munkavállalók 99 százalékának nő a nettó bére. Az átalakítás nagy nyertesei a 200-500 ezer forintos bruttót keresők, de közülük is csak azok, akik a korábbi években nem vettek igénybe nagyobb összegben személyijövedelemadó-kedvezményt, ezek többsége ugyanis jövőre megszűnik.
Átlagosan 2,7 százalék
A Hay Group idei felmérése szerint idén a magyarországi vállalatok 58 százaléka emelt bért, átlagosan 2,7 százalékkal. A felsővezetők béreit növelték a legkisebb mértékben, illetve ebben a körben volt a leggyakoribb a bérek befagyasztása.Az Alkotmánybíróság jelenlegi döntésével nagy kő esett le mind a jogalkotó, mind a jogalkalmazók szívéről. Az előbbinek nem kell a negatív döntés esetén keletkező bevételi kieséssel kalkulálni, illetve annak pótlásával foglalkozni. A munkáltatók és a munkavállalók pedig a korábbiak szerint számolhatnak. A társaságok többsége már lezárta a jövő év tervezését, melyben a bérek meghatározása során figyelembe vette a 2010-től hatályba lépő adóváltozásokat is, így sok esetben a bérköltség szinten tartásával és a járulékteher csökkenésével továbbra is számolhat. A munkavállalók jelentős része szintén profitálhat a jövő évei adóváltozásokból még akkor is, ha bruttó jövedelme nem változik - véli Hegedüs Sándor, az RSM DTM Hungary adócsoportjának vezetője.
A nettó kereset alakulása
Bruttó bér | Nettó bér 2009* | Nettó bér 2010 | Különbség |
71 500 | 57 815 | 57 815 | 0 |
87 500 | 68 215 | 68 833 | 618 |
100 000 | 76 340 | 76 510 | 170 |
150 000 | 104 715 | 107 215 | 2500 |
200 000 | 125 215 | 137 920 | 12 705 |
250 000 | 146 000 | 162 405 | 16 405 |
300 000 | 169 500 | 185 490 | 15 990 |
400 000 | 216 500 | 231 940 | 15 440 |
500 000 | 263 500 | 274 300 | 10 800 |
*Második félév
Forrás: Pénzügyminisztérium Jövedelemkalkulátor
Gyuricsku Eszter szerint a szuperbruttó bevezetése nem jelent számottevő adminisztrációs többletköltséget a cégeknek, de számos értelmezési kérdés felvetődik. Így például nem egyértelmű, hogy a kedvezményes járulékfizetés mellett alkalmazott Start-kártyásoknál eltérő lehet-e az adóalap-növelés mértéke, és az sem, hogy milyen számítási módszer irányadó majd a külföldön foglalkoztatott és adóterhet nem viselő járandóságot szerző magyar munkavállaló esetében.
Fejlesztők és szinten tartók
Van példa a bérfejlesztésre is a válság alatt. Horgos Lénárd, az M27 ABSOLVO Consulting partnere elmondta, hogy mivel az M27 a magyar piacon 2010-ben is növekedési stratégiát követ, ezért mind a munkaerőlétszámot, mind a béreket fejlesztik jövőre. A cafeteria-rendszer módosulásával a béren kívüli juttatásokhoz is hozzányúlnak, de nem a keret változik, hanem annak struktúrája: "a hidegétel-utalvány helyett a meleg lesz automatikusan része a csomagnak" - mondta a cég helyi partnere.
A Malév 2010-ben nem tervez bérfejlesztést - tudtuk meg Hegedűs Ádámtól, a társaság szóvivőjétől. A cég vezetésének tervei szerint a társaságnál a cafeteria-rendszer jövőre is fennmarad - amennyiben a cég pénzügyi helyzete ezt lehetővé teszi. A Malév utoljára 2006-ban hajtott végre bérfejlesztést, akkor 5 százalék volt ennek a mértéke.